Aannemingsmaatschappij Van Gelder gaat dit jaar vier nieuwe, volledig elektrische vrachtwagens inzetten. De trucks van het type Volvo FE Electric zijn aangeschaft door Jan Bakker en Vrijbloed Transport. De trucks worden voor Van Gelder ingezet bij diverse projecten in heel Nederland.
De Volvo’s FE Electric beschikken over een elektrisch aangedreven en relatief lichte autolaadkraan en tweezijden-kipper. Naast het inzetten van een duurzame aandrijflijn, zoals een elektromotor, is het door deze lichte kraan mogelijk om wegenbouwwerkzaamheden te verduurzamen door meer lading in minder vervoersbewegingen te vervoeren. Doordat de kraan wordt aangedreven door het accupakket van het voertuig is namelijk geen diesel of extra accupakket nodig.
‘Uitgekiend voertuig’
“Misschien een beetje vreemd gezegd, maar de schade beperk je hiermee. Normaliter wordt voor gebruik van een elektrische kraan een extra accupakket toegevoegd. Dat maakt het voertuig zwaarder en beperkt het laadvermogen nog meer. Of men kiest voor een op diesel aangedreven kraan waardoor je nog steeds geen 100% elektrisch voertuig hebt. Door de kraan aan te drijven door middel van de voertuigaccu’s is geen extra accupakket nodig en besparen we gewicht. Binnen de nu beschikbare mogelijkheden is het een uitgekiend voertuig”, verklaart Jan Bakker, directeur bij Jan Bakker Transport.
‘Meer laadvermogen’
De inzet van Vrijbloed Transport voor Van Gelder vindt hoofdzakelijk plaats in Amsterdam. “Binnen Amsterdam speelt gewicht een heel belangrijke rol bij de kwetsbare bruggen en kades. Speciaal daarvoor is de gehele opbouw opnieuw ontworpen in samenwerking met Vossebelt Kippers om alle ‘over dimensionering’ uit het ontwerp weg te nemen. Zo is de autolaadkraan aangeschaft op basis van gebruiksdata van het bestaande wagenpark binnen dezelfde toepassing, die we sinds de komst van elektrische trucks intensiever zijn gaan toepassen. De autolaadkraan is daardoor lichter. Daarnaast is er gekozen voor een korte Volvo-cabine, slimmer hulpframe en tevens een lichtere kipper afgestemd op het laadvermogen. Het resultaat? Aanzienlijk meer laadvermogen in combinatie met een grotere kipper en een kleinere energiebehoefte”, verklaart Mathijs Vrijbloed, Duurzaamheidscoördinator, Innovatie en Communicatie bij Vrijbloed Transport B.V.
Onnodig energieverbruik voorkomen
De Volvo FE Electric is uitgerust met twee elektromotoren met een vermogen van 400 kW en 850 Nm koppel. De lithium-ion accupakketten hebben een capaciteit van 264 kWh.
Alle trucks beschikken over een extra display met aslastindicator. Hiermee zijn naast de aslasten ook de resterende accucapaciteit inzichtelijk. Het systeem is zo ingericht dat de kraan langzamer gaat functioneren zodra het accupakket onder een bepaald niveau komt. Op deze manier blijft er genoeg accucapaciteit over om het voertuig naar zijn standplaats terug te rijden. Daarnaast beschikken de trucks over een systeem waarmee de elektromotor automatisch afslaat als kraanfuncties niet in gebruik zijn. Hiermee wordt onnodig verbruik voorkomen en de accucapaciteit optimaal benut.
‘Impact op milieu verlagen’
Duurzaam ondernemen is een van de strategische pijlers van Van Gelder. Om in 2030 volledig klimaatneutraal te kunnen opereren en in 2050 volledig circulair, is de inzet van elektrisch materieel noodzakelijk. Samen met logistieke partners Jan Bakker en Vrijbloed Transport is nu een flinke stap gezet richting het realiseren van de duurzame ambities van Van Gelder.
Leendert Ripping, directeur Aannemingsmaatschappij Van Gelder is blij met de nieuwe elektrische vrachtwagens: “Een emissievrije aanpak wordt steeds vaker de standaard. Dat geldt allang niet meer alleen bij binnenstedelijke projecten, maar ook bij projecten in het buitengebied. Met deze volledig elektrische trucks verlagen we onze impact op het milieu en helpen we onze opdrachtgevers bij het realiseren van hun duurzame doelstellingen.”