Het wagenpark van Wempe Transport uit Limmen is uitgebreid met een fraaie Iveco X-Way. Het is de tweede Iveco in het wagenpark van het Noord-Hollandse bedrijf.
“Een hele mooie auto, die perfect geschikt is voor het werk dat wij doen”, stelt directeur Gerard Wempe van het familiebedrijf. Wempe Transport heeft zich in de ruim 55 jaar van haar bestaan ontwikkeld tot een specialist in het vervoer van heftrucks, tractoren, veegmachines, landbouwmachines en bouwmaterieel. Dagelijks zijn er 12 vrachtwagens onderweg binnen de Benelux, waarvan nu dus twee Iveco’s.
Wempe Transport verzorgt het vervoer van de grote fabrikant tot de kleine agrariër of handelaar. In 1962 begon Frans Wempe met het vervoer van melkbussen vanaf de melkveehouders naar de melkfabriek. Tussen die ochtend- en avondritten door ging hij op de bouw aan het werk. Met de hand laadde en loste hij zijn auto met stenen, steigermateriaal en dergelijke. Toen de laad-/loskraan zijn intrede deed, liet hij een kraan op zijn auto zetten. Vervolgens kwam hij in contact met een veegmachinefabrikant die problemen had met het transport van zijn machines. Door op deze vraag in te spelen is de basis voor het huidige bedrijf gelegd.
Machinetransport
Samen met de carrosseriebouwer werd een speciale constructie ontwikkeld, waardoor een oprij van 5,5 meter over de volle breedte ontstond. Dit concept bleek ook perfect voor het vervoer van heftrucks, tractoren en ander rollend materieel. In 1992 nam Gerard Wempe het roer van zijn vader over en sindsdien is het bedrijf gestaag gegroeid. De combinatie van een goede service, vakkundig personeel en op het werk toegespitst materieel heeft ervoor gezorgd dat Wempe Transport een groot bestand aan vaste klanten heeft opgebouwd.
Het bedrijf bestaat momenteel uit 8 wagens met aanhangwagen, waarvan 6 met laad/loskraan, 2 dichte trailers voor het vervoer van onder meer heftrucks en 2 (uitschuifbare) open semi-diepladers, die alle voorzien zijn van oprijdmogelijkheden. Met dit wagenpark is het mogelijk om vrijwel elke machine vervoerd te krijgen. Een kleine greep van wat er bij Wempe Transport regelmatig op de auto’s staat: heftrucks, tractoren, veegmachines, hoogwerkers, verreikers, graafmachines en shovels. Tevens is Wempe Transport actief in de bouw met het vervoer van onder meer bouwmaterialen, keetunits, bouwliften en steigermateriaal.
Tweede Iveco
In 2018 nam het bedrijf al naar volle tevredenheid een Iveco Stralis in gebruik. “De Stralis is alweer drie jaar in bedrijf met ondertussen 400.000 probleemloze kilometers op de teller. De nieuwe range Iveco-trucks ziet er prachtig uit en de techniek heeft zich bewezen, dus er was voor ons geen enkele twijfel om opnieuw voor een Iveco te gaan,” vertelt Gerard Wempe. Wempe Transport koos voor de X-Way 6×2 met een Cursor 11 motor die goed is voor 460 pk. De auto weegt 14 ton en heeft eveneens 14 ton laadvermogen. Tezamen met de aanhangwagen heeft de combinatie een totaalgewicht van 50 ton.
De auto is afgeleverd door Twisk Truck Service, Iveco-dealer in Noord-Holland. Accountmanager Bas Banga van Twisk Truck Service: “Ik ben er trots op deze auto te kunnen afleveren. Een rijdend visitekaartje voor zowel ons als voor Wempe Transport, daar twijfel ik niet aan.”
Opbouw
De opbouw is gedaan bij Bredow Hydraulics in Heerhugowaard, geheel naar de wensen van Wempe Transport. De wagen heeft een laag hulpchassis, waardoor de laadvloerhoogte slechts één meter bedraagt. De X-Way beschikt over een 9-tons vooras en een liftbare nagestuurde achteras. Kleverlaan Autoschade, eveneens gevestigd in Limmen, heeft de auto in de fraaie blauw-zilveren bedrijfskleuren van Wempe Transport gespoten, inclusief de kenmerkende rode wielen.
Vaste berijder van de auto wordt Bert Stoop. Hij is met zijn 28 jaar de jongste chauffeur bij Wempe Transport en hoefde niet lang na te denken, toen hij de kans kreeg om over te stappen op een nieuwe truck. Bert is in de cabine voorzien van de nodige comfort dankzij de luchtgeveerde cabine, volautomatische retarder, klimaatregeling, standairco, lederen bekleding, multimediasysteem met navigatie en koelkast. Gerard Wempe: “Gemiddeld rijdt een chauffeur bij ons zo’n 130.000 kilometer per jaar en de meeste auto’s worden pas vervangen als ze ruim voorbij de 1 miljoen kilometers zijn.”