Nijssen Fourages uit Nieuw-Vennep nam onlangs de eerste twee van drie nieuwe Scania R500 6×2 bakwagens in gebruik. Fourages gaat de volluchtgeveerde voertuigen met gestuurde naloopas inzetten in het transport van paardenmest. Eén van de trucks geldt als vervanging, twee als uitbreiding.
Familiebedrijf Nijssen Fourages is al sinds 1938 een begrip in de paardenwereld als het gaat om de levering van hooi, stro en ruwvoer. “Sinds een jaar of 10 zijn wij onze doorgaans particuliere klanten ook gaan ontzorgen met de afvoer van paardenmest,” vertelt Gerard Nijssen, mede-eigenaar en directeur.
Nijssen Fourages verwerkt de mest zelf tot bodemverbeteraar en compost. “Dat verkopen we weer”, vertelt Gerard. “Alle drie de nieuwe Scania’s kunnen mest ophalen, maar eentje hebben we ook uitgerust met een haakarminstallatie zodat we daarmee met afzetbakken ook mest kunnen wegbrengen.”
Dat Nijssen Fourages na vijf jaar weer vol voor Scania gaat, komt door de goede eigenschappen van de auto gecombineerd met een goed brandstofverbruik. Bij de aanschaf heeft Gerard er ook opgelet dat hij wat hij noemt voor een échte chauffeursvoertuig ging. “Kijk alle merken kruipen steeds dichter naar elkaar toe. Maar een Scania combineert als enige toch een aantal unieke eigenschappen die zowel de chauffeur als de transporteur aanspreken. Met betrekking tot dat laatste, is dat het standaard heel lage chassis en de mogelijkheid om dat af fabriek in een verzwaarde uitvoering te kopen waarbij de innerliner helemaal tot de voorbumper doorloopt. Ook de luchtgeveerde 10 tons-vooras sprak ons aan.”
“Bij dit soort voertuigen zoek je altijd een balans tussen eigen gewicht en laadvermogen. Tegelijkertijd moet de truck zo licht mogelijk zijn en toch stevig geconstrueerd. Zo maakt het sterke chassis van Scania de opbouw van de 17ton/meter Palfinger kraan achterop de bakwagen een stuk eenvoudiger.” De laadbakken zijn van aluminium en geleverd door Elenbaas in Poortvliet.
“Daarnaast hebben we heel veel aandacht voor extra veiligheid. Dat komt omdat veilig werken altijd al één van de vier hoekstenen is binnen Nijssen Fourages”, vertelt Gerard. “Zo monteren wij altijd camera’s op zo’n beetje alle hoeken van het voertuig en hebben we ook voldoende werklicht op de auto’s besteld. En in de cabine kozen we voor de optionele side curtain airbags. De retarder heeft bij ons twee functies. Ten eerste is het veiliger en ten tweede kunnen wij zo optimaal gebruik maken van het Scania brake blending omdat de truck automatisch de gevraagde remkracht variabel verdeelt over de retarder en de wielremmen. Zeker in ons werk met veel relatief korte afstanden en veel optrekken en afremmen scheelt dat qua slijtage van de remblokken. Dat draagt samen met het goede verbruik bij aan een lage TCO.”
Nijssen Fourages heeft bij deze drie voertuigen ook een full-service contract afgesloten. “Dat brengt rust en daarmee weten we vooraf precies wat de kosten zijn.” Omdat de trucks jaarlijks niet meer dan 70.000 kilometer gaan rijden, verwacht Nijssen ze heel lang in de vloot te kunnen houden. “Dat is ook één van de redenen waarom we weer voor Scania kiezen.”