De Vlaamse premier, Geert Bourgeois, wil 100 miljoen extra uitgeven ter verbetering van het wegennet.
Dit geld is afkomstig uit de tolheffing voor trucks. De opbrengst van die heffing ligt met 420 miljoen lager dan de verwachte 500 miljoen euro, maar minister van Begroting Bart Tommelein wil het tekort bijpassen.
Zoden aan de dijk
Gezien de slechte staat van het Belgische wegennet is het echter de vraag of een bedrag van 100 miljoen veel zoden aan de dijk zet. Ter vergelijking: alleen al de provincie Zeeland stak vorig jaar 96,8 miljoen in het wegennet. In 2016 gaf de Nederlandse Staat € 2 miljard uit aan de Rijkswegen, wat wel weer een stuk minder is dan de € 3,4 miljard uit 2010.
Onderste plek
Maar de openbare investeringen in de Belgische infrastructuur vertonen al dertig jaar een dalende lijn, schrijft de krant l’Echo op basis van een studie van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). In de periode 2010-2013 bezette België zelfs de onderste plek in Europa met een besteding van slechts 0,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan wegen, tunnels of spoorinfrastructuur.