65e Iveco voor PostNL
| 14:21 | Korneel Luth

65e Iveco voor PostNL

PostNL Transport BV heeft maar liefst 65 Iveco Stralis Hi-Way’s in gebruik genomen.

De laatste nieuwe Stralis van de order van 65 nieuwe trucks werd deze week aan de PostNL-vloot toegevoegd.

PostNL Transport BV is het transportbedrijf van de post. De nieuwe Iveco’s hebben de Hi-Way-cabine en inmiddels voldoet de helft van alle PostNL-trucks aan de Euro 6-norm.

De 65 nieuwe trucks hebben de automatisch schakelende transmissie van ZF en werden geleverd door Iveco-dealer Schouten.

65e Iveco voor PostNL
Negen van de nieuwe Stralis Hi-Way’s op een rijtje.

Slimme Euro 6-motoren van Fiat Powertrain Technologies

Interessant aan de Stralis Hi-Way is dat Iveco met haar motoren van Fiat Powertrain Technology (FPT) de Euro 6-norm haalt met slechts SCR/AdBlue-techniek. EGR, ofwel uitlaatgas-recirculatie is niet nodig, waardoor de motoren iets koeler kunnen lopen dan die van de concurrenten.

Verder past FPT een slimme turbo toe: een Holset variabele turbocompressor. Hiermee wordt met een laag toerental al snel een hoog koppel bereikt. Dit maakt de motoren zeer soepel. Er kan met lagere toeren gereden worden – wat brandstof besparend werkt – en er hoeft minder geschakeld te worden. Ook dit bespaart brandstof.

FPT is net als Iveco zelf onderdeel van Fiat Industrial.

1 Reactie
  1. EGR wordt toegepast om verbrandingstemperatuur omlaag te brengen. Hierdoor verbrandt er minder stikstof en krijg je dus minder NOx. Zonder EGR heb je dus hogere verbrandingstemperatuur. Dus wordt er veel NOx geproduceerd. Daarom zal de SCR (Adblue systeem) harder moeten werken om alle NOx omgezetten. De extra koeling die je bij veel merken ziet(en niet bij iveco) is om de uitlaat gassen die terug naar de motor gaan te koelen voor een optimaal EGR resultaat. Bij een iveco worden waar nodig de extra hete uitlaat gassen extra gekoeld in het uitlaat systeem. Niet middels een radiator.

    Het voordeel hiervan is dat er minder roet deeltjes worden gemaakt. Dus de roetfilter zal minder hoeven te regeren.

    Kortom. De motoren in IVECO’s euro-6 lopen juist iets warmer dan de rest

    De EGR koeling, en nieuw type (gesloten) roetfilter zijn onderdeel van de reden dat een EURO-6 truck ongeveer 10.000 euro duurder is dan voorgaande EURO-6 model.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie