Transportverzekeraar TVM start een proef met 500 trucks. Doel: kijken of binnen vijf jaar het aantal verkeersdoden door transportongevallen terug kan naar nul.
De proef is deze maand gestart. “Het is TVM’s ambitie om het Nederlandse vervoer het veiligste wereldwijd te maken”, zegt TVM CEO Arjan Bos.
Eye tracker
Tijdens de proef worden verschillende middelen getest, zoals de zogeheten ‘eye track-applicatie’. Let de chauffeur gedurende drie seconden niet op het verkeer, dan geeft het systeem een waarschuwing.
De eye tracker is geen camera. Arjan Bos: “Dit is een belangrijk hulpinstrument voor de chauffeur, omdat deze vermoeidheid en afleiding herkent. Dat de FNV daar een ander beeld van probeert te schetsen, stelt ons teleur. Wat we nu in deze proef doen, is kijken hoe we chauffeurs die bij nacht en ontij op de weg zijn het beste kunnen helpen veilig thuis te komen bij hun gezin.”
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een klein beetje afleiding op het verkeerde moment kan heftige gevolgen hebben.
Ophef na aantijgingen FNV aan De Rooy
Arjan Bos doelt op de ophef die recentelijk ontstond toen vakbond FNV transportbedrijf De Rooy uit ’t Goy aanviel over een ander soort camera’s die het bedrijf als proef een jaar lang in de trucks had zitten.
Arjan Bos: “TVM staat voor 100 procent achter de chauffeurs. Daarnaast werken we aan andere modules, bijvoorbeeld om te kijken of we ongevallen door klapbanden kunnen voorkomen. Op dit moment kijken we samen met een aantal chauffeurs die zich vrijwillig hebben aangemeld of deze methodes goed werken en een nuttige aanvulling zijn op de maatregelen die er al zijn.”
Het Nederlandse wegvervoer moet het veiligste van de wereld worden.
Breedgedragen alliantie om verkeersdoden te voorkomen
“De uitkomst van deze proef zal het startpunt moeten zijn van een breed gedragen alliantie om verkeersdoden te voorkomen en Nederland veiliger te maken. De input en betrokkenheid van de Nederlandse beroepschauffeurs, die tot de beste in Europa behoren, is daarbij van cruciaal belang.
De ondernemingsraden van de deelnemende bedrijven waren al in een vroeg stadium bij de proef betrokken en hebben positief gereageerd. Uiteindelijk moet ons gezamenlijk doel zijn om de chauffeur veilig thuis te krijgen en het aantal verkeersdoden terug te brengen tot nul.”
Lees ook:
Reactie De Rooy FNV-aantijgingen camera’s