Het Sectorinstituut Transport & Logistiek heeft in één jaar tijd 500 nieuwe chauffeurs opgeleid. Deze mensen waren eerder werkzaam in andere beroepen. Doelstelling is in totaal 2.000 zogenaamde ‘zij-instromers’ te vinden.
De vraag naar chauffeurs neemt door de aantrekkende economie snel toe en de behoefte aan instroom van nieuwe chauffeurs is groot. De samenwerkende partners in de sector spelen daar sinds eind 2015 op in met het zij-instroom project ‘2000 chauffeurs gezocht’.
Veel animo
De animo om chauffeur te worden is vanaf het begin van het project groot. Duizenden kandidaten meldden zich de afgelopen maanden bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Chauffeur word je echter niet zo maar en alle kandidaten doorlopen daarom een zorgvuldig selectieproces. Ze worden daarbij gescreend op motivatie en hun competenties worden uitgebreid getest. Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut, staat borg voor de kwaliteit van de kandidaten. ,,Natuurlijk moeten zij de fijne kneepjes van het vak nog leren, maar door hun motivatie en enthousiasme leren ze snel. Bovendien nemen deze nieuwe chauffeurs levens- en werkervaring uit andere sectoren en functies mee. Dat zorgt voor een frisse blik en nieuwe ideeën. Werkgevers die eerst leken te aarzelen om deze kandidaten aan te nemen, zien nu in dat juist deze medewerkers heel gemotiveerd en leergierig zijn.’’
Andere beroepen
De verwachting is, dat de vraag naar chauffeurs de komende blijft toenemen. Tegelijkertijd is er uitstroom doordat ouderen met pensioen gaan. Het wordt voor werkgevers dan ook steeds lastiger om aan ervaren chauffeurs te komen. Het aantal jongeren dat kiest voor het vak van vrachtwagenchauffeur is niet genoeg om dat tekort op te vangen. Vandaar dat er gezocht wordt naar mensen die vanuit andere beroepen de overstap willen maken.
Opleidingskosten
In het zij-instroom project is afgesproken dat de werkgever en de kandidaat elk maar 10 procent van de opleidingskosten betalen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het opleidingsfonds SOOB nemen 80 procent voor hun rekening. De uitvoering van het plan wordt verzorgd door het Sectorinstituut Transport en Logistiek.