De van Brienenoordbrug in Rotterdam bestaat vijftig jaar.
Eén van de belangrijkste en meest in het oog springende infrastructurele werken van Nederland is jarig. Want vijftig jaar geleden, op 1 februari 1965, opende koninging Juliana de van Brienenoordbrug.
Ranke boogconstructie
De brug is onderdeel van de A16, heeft twaalf rijstroken en ligt over de Nieuwe Maas. Met z’n ranke boogconstructie is het een herkenbaar onderdeel van de Rotterdamse skyline.
Een rank ontwerp van ingenieur W.J. van der Eb van Rijkswaterstaat (1904-1966), en een onmisbare schakel in het Nederlandse weggennet: de van Brienenoordbrug. (ANP)
Onmisbare schakel
De brug is tevens een onmisbare schakel in het wegennet in de wijde regio en zelfs het land. Dagelijks rijden er gemiddeld een kleine 227.000 voertuigen overheen. Als je al die auto’s, trucks en bussen achter elkaar zet, krijg je een file van Rotterdam tot aan Gibraltar.
Zo druk was het ten tijde van de opening in 1965 nog niet. Maar de Rotterdamse haven groeide in die periode wel snel. Gelijktijdig werd begonnen met de aanleg van de Ring Rotterdam, die in 1974 voltooid was.
Dit was in 1965 het eerste verkeer over de brug. (ANP)
Al gauw bleek echter dat de brug, met zes rijstroken, niet voldoende capaciteit had en al in 1979 werd besloten een nieuwe brug te bouwen, strak naast de bestaande brug, en van een vergelijkbaar ontwerp. De bouw startte in 1986 en op 1 mei 1990 werd de tweede brug geopend.
Na de opening hoorde je de van Brienenoord tijdens de fileberichten op de radio alleen nog maar als er iets gebeurd was. Dat was in de jaren daarvoor wel anders. Toen was ie vast onderdeel van de fileberichtgeving.
Beheer, inspectie en onderhoud door Rijkswaterstaat
De brug wordt beheerd, geïnspecteerd en onderhouden door Rijkswaterstaat. In 2017 start een grote renovatie van de installaties en bedienings- en besturingssystemen die nodig zijn om de brug te laten bewegen. Dat zal beperkte hinder opleveren. In 2019 wordt de staalconstructie onder het wegdek aangepakt voor onderhoud.
Tijdens onderhoud in juni 2012 zijn drie van de twaalf rijstroken (in zuidelijke richting) afgesloten. (ANP)
Open voor de scheepvaart
Ondanks dat de brug relatief hoog ligt, gaat hij per jaar gemiddeld 260 keer open voor de scheepvaart, incl. proefdraaiingen. Een brugdraai duurt gemiddeld achttien minuten: vier minuten om het brugdek omhoog te heffen, tien minuten om het schip door te laten varen en vier minuten om het dek weer te laten zakken.
De bediening gebeurt op afstand vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Rhoon. De brug draait alleen buiten de spitsen, dus niet tussen 06.00 en 10.00 uur ’s ochtends en niet tussen 15.00 en 19.00 uur ’s middags.
Aangezien de Van Brienenoord een belangrijke schakel is in het verkeersnetwerk zijn er tijdens de bediening altijd twee monteurs en een brugoperator ter plaatse om eventuele problemen direct te verhelpen of voorkomen. Jaarlijks passeren 140.000 schepen de brug.
Eiland Van Brienenoord
De brug is vernoemd naar het Eiland Van Brienenoord waar de brug overheen loopt, dat op zijn beurt vernoemd is naar de achttiende eeuwse koopman en politicus Arnoud Willem van Brienen van de Groote Lindt, die eigenaar van dit eiland was.
Rijskwaterstaat zal tijdens het jubileumjaar verschillende gratis rondleidingen verzorgen. Die worden aangekondigd op Rijkswaterstaat.nl en de Facebook– en Twitter-pagina’s van Rijkswaterstaat.
Tijdens een ‘Truckstar rijdt ‘m zelf’-verhaal, denderen we zelf met een gloednieuwe Volvo FH16 750 over de Van Brienenoord, nadat we via de Europoort terug gekomen waren uit Schotland.
Openingsfoto: ANP