Scania 142H
| 17:04 | Arjan Olsthoorn

50 jaar Scania V8 Special: deze 142H leeft een tweede leven

De Scania 142H van Van der Gaag begon zijn leven ooit als leswagen, nu mag hij in een nieuwe gedaante mee met klassiekerritten en naar festivals.

Bestel de 50 jaar Scania V8 Special hier.

De lucht is wat grauw op deze herfstige fotodag maar de fraaie kleuren van de Scania 142H van Van der Gaag steken toch lekker af tegen de grijze achtergrond. Daarvoor zorgen niet alleen de twee tinten groen op de cabine maar vooral het rood van de bumper, de wielen en het chassis. De kleurcombinatie siert alle klassieke trucks van Jos van der Gaag. De familie gebruikt deze combinatie  overigens al heel lang: al toen opa Van der Gaag met transport van de eigen goederen begon, hadden de trucks deze kleuren. In de loop van de tijd werd er weleens wat gemoderniseerd maar de basis bleef. Het past in ieder geval erg goed bij de klassiekers. Als je er tussen staat, waan je je gewoon 30, 40 of misschien wel 50 jaar terug in de tijd.

Scania achterkant

Ook aan de achterzijde geen zware bumper maar gewoon zoals je het destijds zag.

Boogielift
Terug naar de 142, die werd een jaar of vier geleden aangeschaft. “Ik was eigenlijk niet echt op zoek naar zo’n auto maar toen Lewiszong liet weten dat hij er eentje had, ben ik toch gaan kijken”, vertelt Jos. De bewuste Scania kwam uit Italië en was daar gebruikt als lesauto. Daardoor was hij niet alleen technisch in goede staat, ook de cabine vertoonde weinig roest. “Hij is van 1981 maar heeft nog geen 450.000 km gelopen”, geeft Van der Gaag als verklaring. Toch ging er nog heel wat werk zitten in het restaureren van de Scania.

Oorspronkelijk was het een 4×2 trekker met daarachter een kleine trailer waar voor het lessen wat ballast in lag. Allereerst ging Van der Gaag in de eigen werkplaats met het chassis aan de gang. Daar werd er een 6×2 met boogielift van gemaakt. Uiteraard is het geheel bladgeveerd. “Dat merk je wel met rijden”, vertelt Tim. “Ondanks de liftas is ie nog behoorlijk springerig. Met een trailer erachter rijdt hij echt een stuk fijner. Vooral qua vering.”

Lesauto Scania

Zo begon de 142H zijn werkzame leven: als lesauto in Italië.

Om hem beter geschikt te maken voor lange afstanden werd ook de eindoverbrenging aangepast zodat het toerental bij constante snelheden wat lager ligt. Verder werd er aan de motor en bak niks gedaan. Die zijn nog origineel en verkeerden in goede staat. De schuifschotel zorgt ervoor dat er verschillende opleggers achter passen. Zo heeft Van der Gaag een mooi bijpassende Fruehauf zeilen trailer met widespread tandemstel. Maar ook de nog veel oudere gesloten Broshuis oplegger moest erachter kunnen.

Trots
Hoe dan ook, het resultaat mag gezien worden. De opbouw is relatief simpel gehouden met een dakrek, lichtbak en twee Michelin-poppen. Geen luchthoorns, staande uitlaten of te veel extra verlichting. Ook het chassis is niet extra dichtgebouwd. Dit is precies zoals je hem in de jaren 80 had kunnen zien rijden. Zelfs die vier vierkante verstralers in de bumper zijn helemaal time period. Ook het interieur met het strakke, zwarte dashboard, de simpele aflegbakken boven de voorruit en het met bruin beklede matras achter de stoelen ademt helemaal de sfeer van toen. Misschien staat hier wel een van de mooiste 142’s van Nederland. Tim is er in ieder geval maar wat trots op en rijdt de Scania met een grote grijns heen en weer voor de camera.

142H

Helemaal ‘time period’ met de vierkante verstralers en onderspoiler.

Het hele verhaal over de 142H lees je in de Truckstar 50 jaar Scania V8 Special. Deze special is een eenmalige uitgave ter ere van het 50-jarig bestaan van Scania’s achtcilinder. Hierin vind je alles over de iconische krachtbron van Scania. De geschiedenis, de techniek en de magie. Bestel ‘m hier!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie