20 februari 2016 | 11:52

50 jaar DAF-fabriek Westerlo

Precies 50 jaar geleden opende DAF Trucks in Westerlo, België, haar cabinefabriek.

Sinds 1966 zijn vrachtwagens van DAF voor een deel ‘Made in Belgium’. Om mee te kunnen gaan met de toenemende vraag naar DAF-trucks, moesten midden jaren zestig van de vorige eeuw de productiefaciliteiten worden uitgebreid. 

Op het eigen terrein van DAF in Eindhoven was genoeg ruimte, maar arbeidskrachten bleken schaars in de regio. DAF verlegde daarom haar blik naar de Belgische Kempen, waar door de sluiting van mijnen en regionale diamantslijperijen een groot arbeidspotentieel bestond. 

Sinds 1966

Langs de A13 bij Oevel (Westerlo) werd een terrein van 40.000 m2 verworven, een investering van 90 miljoen Belgische franken. De dag vóór kerst 1964 werd het koopcontract getekend. Vrijwel direct daarna kon de bouw beginnen van een 12.000 m2-grote fabriek, die in de eerste helft van 1966 operationeel moest zijn.

Want op 5 mei van dat jaar kwamen al de eerste vier cabines van de band. Dat er snel werd opgeschakeld, blijkt uit het feit dat al op 5 juli de duizendste cabine vanuit Westerlo richting Eindhoven vervoerd werd. 

Reeds alle types

Op 26 augustus datzelfde jaar meldde DAF Vlaanderen trots dat het ‘reeds alle typen cabines’ kon produceren. Inmiddels draaide de nieuwe lakstraat al op volle toeren en als op 1 december twee indrukwekkende Müller-persen vanuit Eindhoven naar België zijn verhuisd – een klus die twee maanden duurde – is de fabriek feitelijk pas echt self supporting. 

Een paar maanden later besloot DAF de cabinefabriek verder uit te breiden. Aanleiding was de introductie van een compleet nieuwe generatie trucks met revolutionaire kantelcabine in 1968. 

De hoge kwaliteit van de cabines die DAF Vlaanderen bouwt, was reden voor het snel groeiende DAF-concern om in 1971 ook de assenfabriek vanuit Eindhoven naar Westerlo te verplaatsen. Er werd een nieuwe, 13.000 m2-grote fabriek aan de bestaande productiefaciliteiten toegevoegd, waardoor de gevel langs de snelweg groeide naar een imposante 380 meter. Het aantal medewerkers ging langzaam richting de duizend.

1985: forse investering

In 1985 werd opnieuw fors geïnvesteerd in DAF Vlaanderen. Voor het lakken van cabines werd een compleet nieuwe fabriek gerealiseerd: op dat moment de meest milieuvriendelijke van Europa. 

Nog geen drie jaar later volgde ook in de assenfabriek een grote vernieuwing. De onderneming wilde namelijk geen enkele concessie doen aan de kwaliteit en prestaties van haar assen. Door ze in huis te blijven ontwikkelen en produceren, zijn de assen van DAF altijd honderd procent afgestemd op het specifieke voertuig en leveren ze maximaal rendement. 

In het nieuwe millennium gaan de investeringen in DAF’s assen- en cabinefabriek in Westerlo onverminderd voort, met name voor de nieuwe generatie Euro 6-voertuigen, die in 2013 op de markt verscheen. De productie van kale cabines werd verregaand geautomatiseerd, wat bijdraagt aan een nog hogere kwaliteit en voor de medewerkers nog betere werkomstandigheden betekent. 

Om diezelfde redenen werd ook de afdeling voor de montage van de toonaangevende Super Space Cab-cabines volledig vernieuwd. 

2015: nieuwe cabinelakstraat

In 2015 startte de bouw van een compleet nieuwe cabinelakstraat, die in Europa de modernste in zijn soort wordt en de productiecapaciteit van de cabinefabriek met vijftig procent moet verhogen. De nieuwe cabinelakstraat speelt een belangrijke groei in de verdere groei van DAF, binnen en buiten Europa.

Momenteel produceren meer dan 2.200 medewerkers op 200 cabines en 450 assen per dag voor de populaire DAF CF- en XF-trucks. 

De afgelopen 15 jaar investeerde DAF Trucks zo’n 600 miljoen euro in haar assen- en cabinefabriek in Westerlo, die in 2011 de twee-miljoenste as afleverde en in 2014 de miljoenste cabine. 

DAF investeert in Westerlo nu opnieuw in een compleet nieuwe cabinelakstraat. Hét bewijs van het vertrouwen dat de truckfabrikant heeft in de toekomst van haar productiefaciliteiten in België.

50 jaar DAF-fabriek Westerlo
Een overzichtsfoto van de DAF-fabriek in Westerlo, België, inclusief een artist-impression van een nieuwe lakstraat die in 2017 geopend wordt.

Just in time

Net als in de andere DAF-fabrieken, produceert DAF Vlaanderen ‘sequentieel’ volgens het just-in-time-principe. Dat betekent dat cabines en assen precies op het juiste moment én in de juiste volgorde, op klantenorder worden aangeleverd in de DAF assemblagefabriek in Eindhoven en bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië. 

Gewerkt wordt volgens het Paccar Productie-Systeem, dat als uitgangspunt heeft dat er altijd ruimte is voor verdere verbetering en dat de medewerkers als geen ander weten hoe het nog beter, nog slimmer en nog efficiënter kan. 

Harry Schippers: geweldige erkenning

“Dat we nu vijftig jaar DAF-productie in België vieren, is een geweldige erkenning van onze meer dan 2.200 medewerkers”, aldus Harrie Schippers, president-directeur van DAF Trucks N.V. 

“Mede dankzij hun inzet en toewijding zijn wij in staat trucks te bouwen, die toonaangevend zijn op het gebied van betrouwbaarheid, comfort en kwaliteit. Met onze voortdurende investeringen in DAF Trucks Vlaanderen N.V., toont DAF het vertrouwen in de toekomst van haar fabriek in België.”

 

Klik hier voor alle DAF-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda