Bruggen in Nordreihn-Westfalen niet berekend op zware belasting.
Nordreihn-Westfalen startte vorig jaar na problemen met de constructie van de ‘Leverkusener Rheinbrucke’ over de Rijn bij Keulen (A1) een groot onderzoek naar de staat van alle 375 brugconstructies die de deelstaat rijk is.
Het resultaat van de eerste ronde van dit onderzoek is vernietigend: 49 bruggen moeten volgens het rapport; dat vorige week uitkwam gesloopt en vervangen worden. Nog eens 23 bruggen dienen versterkt of aangepast te worden om aan de gestelde eisen te voldoen. Als reden voor de slechte staat van de bruggen wordt de sterke toename van het goederenvervoer in de afgelopen decennia genoemd.
A1
Een van de snelwegen die het flink moet ontgelden in het rapport is Autobahn 1, die van Osnabruck in het noorden, tot aan Blankenheim in het zuiden van de Duitse deelstaat loopt. Onder andere ten noorden van Munster dienen zeven bruggen van de A1 vervangen te worden. Ten oosten van Dortmund, in de omgeving van Unna dienen vier bruggen vervangen te worden. Andere genoemde snelwegen met ‘getroffen’ bruggen zijn de A3, A40, A45 en A59.
Binnen twintig jaar
Over een tijdsplanning voor het vervangen van de betreffende bruggen wordt door de Duitsers nog niet gesproken. Maik Grimmeck, woordvoerder van het ministerie van bouw in Nordrhein-Westfalen meldt dat er geen acuut gevaar is: “Natuurlijk zijn alle bruggen veilig. Maar vanwege zware belasting, nu en in de toekomst kunnen we ze niet nog eens twintig jaar laten staan.”