De veiligheidsregio Limburg-Zuid heeft de eerste elf van 33 strak uitziende nieuwe Atego-brandweerwagens in gebruik genomen.
Het gaat om dertig Rosenbauer AT III Mercedes Atego-tankautospuiten in 4×2 en 4×4 configuratie die door het Oostenrijkse Rosenbauer zijn opgebouwd, maar worden uitgeleverd door Kenbri Fire Fighting uit Stellendam.
Kenbri is dealer van Rosenbauer in Nederland. Kenbri bouwt zelf de overige drie wagens op: 4×4 hulpverleningswagens. De eerste twee daarvan worden binnenkort geleverd.
Rosenbauer AT III
De Rosenbauer AT III is een ver doorontwikkelde en gestandaardiseerde brandweerwagen, die wereldwijd wordt ingezet. In het geval van de Limburgse order op basis van de Mercedes Atego. De 4×2 tankautospuiten zijn opgebouwd op een Atego 1529 F chassis. De 4×4 tankautospuiten zijn opgebouwd op een Atego 1629 AF chassis.
Bij beide chassis staat de F (Feuerwehr) voor de speciale brandweeruitvoering van de Atego. Deze heeft een ruime cabine met optimaal zicht, krachtige motor, Allison volautomatische versnellingsbak met sterke PTO af fabriek en een chassis voorbereid voor een brandweeropbouw. Tevens is bij het Atego-brandweerchassis het veersysteem afgestemd op brandweerinzet.
Zelfdragende aluminium opbouw
De opbouw van Rosenbauer met een geïntegreerde manschappencabine bestaat volledig uit aluminium en is geheel zelfdragend, lichtgewicht, zeer stabiel voor optimale rijeigenschappen en corrosie- en zeewaterbestendig. De tankautospuiten zijn voorzien van een centrale wateras en uitgerust met een 2.000 liter watertank en twee 100 liter schuimtanks. De Rosenbauer NH-35 gecombineerde hoge- en lagedrukbluspomp heeft een capaciteit van 3.500 liter per minuut en is tevens voorzien van het Rosenbauer Aquamatic traploos instelbaar schuimbijmengsysteem op de hoge- en lagedruk.
Alle verlichting op de voertuigen is uitgevoerd in LED, inclusief de optische signalering (klasse 1 & 2). De pneumatische lichtmast die wordt ingezet om in het donker de werkzaamheden goed te verlichten is voorzien van twee LED-lampen met een lichtopbrengst van 20.000 lumen per lamp; een lichtsterkte die daglicht benadert.
Vliegveld Beek – Maastricht Aachen Airport – ligt in de veiligheidsregio Limburg-Zuid.
Hulpverleningsvoertuigen door Kenbri opgebouwd
Van de drie hulpverleningsvoertuigen die door Kenbri Fire Fighting zelf worden opgebouwd, worden er twee begin december geleverd aan Veiligheidsregio Zuid-Limburg. Deze voertuigen zijn optimaal uitgerust voor reddingswerkzaamheden met bijvoorbeeld een grote bergingskraan, lier en hydraulisch redgereedschap.
Bij de opbouw van de 4×4 hulpverleningsvoertuigen, tevens op basis van een Atego 1629 AF chassis, wordt in alles rekening gehouden met een zo simpel en intuïtief mogelijke bediening zodat men in noodsituaties zonder enig tijdsverlies in actie kan komen. Als voorbeeld noemt Kenbri Fire Fighting de uniforme kleur oranje van alle montage- en bedieningselementen: zo is in één oogopslag duidelijk voor welke bedieningselementen een handeling vereist is.
Kenbri Fire Fighting deed als hoofdaannemer in samenwerking met Mercedes-Benz Nederland mee met de Europese aanbesteding van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. Deze veiligheidsregio beschikt over een wagenpark van zo’n veertig tankautospuiten. Eind vorig jaar werd de mantelovereenkomst getekend. Rosenbauer is ’s wereld grootste brandweervoertuigen-leverancier.