22 Iveco S-Way’s voor Vice Versa Koel & Vries Logistiek
Bij Vice Versa Koel & Vries Logistiek in Oss maken 22 Iveco S-Way’s hun opwachting. Het gaat om de derde generatie Iveco voor de tweede generatie Van den Boogaard. Een moment om te koesteren en te vereeuwigen.
In 1985 startten Tonnie en Henriette van den Boogaard hun succesvolle onderneming. Wat begon als een koeriersbedrijf pur sang groeide uit tot een vooraanstaande logistieke onderneming, gespecialiseerd in het koel- en vriessegment. Het ondernemende echtpaar bouwde hun bedrijf Vice Versa eigenhandig op. Tonnie klom achter het stuur. Henriette bleef in Oss en regelde vanaf daar de order intake. Op een dag kwam de vraag naar geconditioneerd transport. Vice Versa accepteerde de opdracht en een nieuw business model werd geboren.
Oss als thuisbasis
Oss dankt zijn naam en faam aan de vleesindustrie en dat geldt ook voor Vice Versa. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat de recente opkomst van vegetarische producten het bedrijf is ontgaan. Vice Versa zou Vice Versa niet zijn als het zich – ook met betrekking tot deze ontwikkeling – niet in de voorhoede zou begeven. Het bedrijf is ondernemend en staat voor veel meer dan heen en terug. De familie van den Boogaard vertegenwoordigt bereidheid, betrouwbaarheid en bedrijvigheid en dat al bijna 40 jaar.
Van het één kwam het ander
Guus van den Boogaad, oudste zoon en technisch verantwoordelijke binnen het bedrijf, blikt terug op de ontstaansgeschiedenis van Vice Versa. “Van het één kwam het ander”, aldus Guus. “Een vrachtwagentje, een bakwagentje, een oplegger, een geconditioneerde ruimte, een tankstation, een wasstraat én een garage. Dat alles ontstaan vanuit de ondernemersgeest van ons pap en ons mam.” Toch blijken pa en ma Van den Boogaard niet de enige entrepreneurs in de geschiedenis van het bedrijf. Noem het zoals je wilt: het chassis of ‘the backbone’. Iveco is er altijd geweest en zal er wat Vice Versa betreft ook altijd blijven. Toen Koops-Furness destijds op zoek was naar een dealer in Oss, trad het bedrijf in contact met Vice Versa. Samen kwamen zij tot een overeenkomst.
Op het moment dat Koops-Furness, vanwege een faillissement, noodgedwongen de deuren moest sluiten, diende het volgende ondernemende tweetal zich aan. Voormalig Koops-Furness medewerkers Patrick en Bas – monteurs met een grote passie voor én diepgaande kennis van Iveco – startten hun eigen onderneming en deden dat vanuit hun vertrouwde werklocatie: de Vice Versa garage in Oss. Iveco werd hierdoor het kloppend hart van Vice Versa’s fysieke distributienetwerk, en dat is altijd zo gebleven. Deze garage is samen met de eerste geconditioneerde ruimte, de wasstraat en het tankstation onderdeel van het oorspronkelijke bedrijventerrein van Vice Versa, waar inmiddels ook een eigen krattenwasserij is gehuisvest.
Bekijk ook: Metallica rijdt nieuwe Iveco’s
In 2003 kwam naast dit terrein nog eens twee hectare grond beschikbaar. Vice Versa realiseerde er meerdere vrieshuizen en een koelexpeditie met 20 laad en los docks.
Inmiddels is ook aan de overkant van de straat geïnvesteerd en uitgebreid, waardoor een enorme koel- en vriescapaciteit is ontstaan met zowel shockvriezers als tempereercellen.
Van generatie op generatie
Ook binnen de familie Van den Boogaard is het hart voor de zaak blijven kloppen. In 2022 zijn drie van de vijf kinderen officieel het bedrijf ingestapt. Guus beheert alle technische zaken en ook de transportplanning. Koen regelt het financiële aspect en heeft daarnaast de zorg voor kwaliteit. Mireille maakt het ondernemende trio compleet en draagt de verantwoordelijkheid voor het algemeen beleid. Tonnie, Henriette en de drie kinderen beschikken samen over 100 procent van de aandelen, verdeeld over vier gelijke delen. Pa en ma Van den Boogaard hebben op operationeel gebied het stokje wel overgedragen: de jongere generatie is nu aan zet. Een indrukwekkende muurschildering met een totale oppervlakte van bijna 2.000 m2 op de buitengevel van het Vice Versa pand symboliseert deze overgang.
Van Iveco op Iveco
Een overgang in bestuur, maar geen grote veranderingen in de uitvoering. Zo kiest ook de jonge generatie weer voor Iveco. Dit is en blijft een bewuste keuze, aldus Guus. “Ons huidige wagenpark bestaat uit 22 Iveco trekkers en 6 Iveco bakwagens. Zowel wijzelf, als onze chauffeurs, als onze monteurs werken graag met Iveco.” Chauffeur Maurice voegt daaraan toe: “na mijn overstap naar Vice Versa was het rijden met een Iveco truck echt wel even wennen, maar met de komst van de nieuwe S-Way ben ik helemaal in mijn element.” Monteurs Patrick en Bas hebben bij Iveco een cursus gevolgd en binnenkort nemen 22 Vice Versa chauffeurs deel aan de Iveco aflevertraining. Dit helpt de chauffeurs om het maximale uit hun Iveco voertuigen te halen. De aangeboden aflevertraining telt mee voor de verplichte nascholing voor Code 95. Wel zo prettig!
Nieuwe Iveco’s
De 22 nieuwe Iveco S-Way’s hebben een GVW van 44 ton en een vermogen van 420pk. Zowel de side-skirts, de bumper als de opstap van de auto’s zijn in de cabinekleur meegespoten. De trekkers zijn verder uitgerust met een infotainment systeem, een standkachel, een automatische airconditioning met geïntegreerde standairco en een uiterst comfortabele bestuurdersstoel. Ook hebben de chauffeurs, met twee grote opbergvakken onder de cabinevloer en een ruime koelkast, de beschikking over meer dan voldoende opbergruimte.
Kortom: zowel de Vice Versa chauffeurs als de Vice Versa locaties ontbreekt het aan niets. In en uit de vrieskou wordt met man en macht gewerkt om de vele levensmiddelen onder de juiste omstandigheden te bewaren en verder te distribueren. Dit uiteraard met de grootste zorg voor (voedsel)veiligheid.