Van der Wal heeft onlangs de eerste serie van vier uit tweeëntwintig DAF XG 450 FAR lowdeck motorwagens in gebruik genomen. Het bijna 100-jarige transportbedrijf uit Utrecht geeft aan dat duurzaamheid, comfort voor de chauffeur en veiligheid de belangrijkste overwegingen zijn geweest bij deze aanschaf.
Over de beslissing om deze investering te maken vertelt Wilco Beerta, operations manager bij Van der Wal: “Als het duurzamer kan dan bekijken we dat. Het liefst willen we zo snel mogelijk naar zero-emissie daarom houden we de ontwikkelingen voor elektrische trucks goed in de gaten. Maar elektrische motorwagens zijn nog nauwelijks op de markt en voor onze extra low configuraties voor volumetransport zelfs helemaal niet. Toen kwam DAF eind 2021 met deze truck én beloofde een brandstofbesparing, en dus CO2 reductie, van wel 10% ten opzichte van de vorige generatie DAF trucks en onze huidige serie Mercedes trucks. Dat is een verbetering die we in geen jaren hebben gezien, dat kun je niet negeren. Toen hebben we gezegd ‘oké, wij willen met DAF in zee en zien of dit verschil in de praktijk ook gehaald wordt.”
Jaren 70
De samenwerking tussen Van der Wal en Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service (TB T&TS) voert terug tot de jaren ’70. In die tijd kocht Van der Wal bij ‘Truck Service Utrecht’ haar eerste DAF, later werd dat Cosmo en sinds jaren is dat van Tilburg Bastianen. “De relatie en service zijn altijd goed geweest dus toen wij de DAF als serieuze optie voor deze nieuwe investering in ons wagenpark zagen, was de stap naar TB T&TS vanzelfsprekend.”
XG cabine
Hans van ’t Hof, accountmanager Trucks bij TB T&TS: “Toen we bij Van der Wal waren en er twijfel was over het type cabine, hebben we dezelfde middag nog 2 demovoertuigen, een XF en een XG, gehaald om ze zelf de grootte en het comfort van de XG cabine te laten ervaren.”
Lees ook: DAF bouwt 50.000e NGD
Eigenaar Henk van der Wal: “Toen Wilco en ik in beide cabines hadden gezeten toen wisten we ‘ja dit kan natuurlijk niet meer anders dan de XG worden’. De chauffeur leeft praktisch in de wagen, als je dan zo veel extra ruimte en comfort kan bieden is dat geen vraag meer.” Van der Wal licht toe: “Onze oudste chauffeur is 73 en werkt al meer dan 40 jaar bij ons, we hebben meerdere families waar (groot)vader en zoon in het bedrijf zitten. Hun gezondheid en veiligheid is als die van mijn familie voor me. Het hoeft niet kwistig maar als het ook maar enigszins financieel verstandig is én echt wat bijdraagt aan prettiger werken dan wil je datgene ook bieden.”
Fleetboard
Nog iets opvallends is dat in de DAF’s zowel Fleetboard als DAF Connect geïnstalleerd is. De chauffeurs van Van der Wal gebruiken al sinds 2014 Fleetboard om de rijstijl te vergelijken en verbeteren, ondersteunt door chauffeur-coaches die opgeleid zijn hiermee te werken. Beerta: “We hebben veel tijd en middelen in Fleetboard gestoken, de chauffeurs gebruiken het vrij intensief en dat zie je terug in hoge rijstijlcijfers.” Wilco Beerta vervolgt: “Fleetboard is een programma van Mercedes, dus vanuit beide merken bezien is dit natuurlijk een bijzondere integratie. Dit stelt ons niet alleen in staat om de ruim 110 chauffeurs op eenzelfde wijze te blijven ondersteunen maar ook om beide merken goed te vergelijken in de duurzaamheidsprestaties.”
Aanpassingen op maat
“Tweeëntwintig nieuwe trucks is een forse investering, dit koop je niet iedere dag. Dus hebben we de lat hoog gelegd: we wilden een truck die de komende 7 jaar tot de top blijft behoren qua comfort, veiligheid en natuurlijk duurzaamheid,” vertelt Beerta.
Hans van ’t Hof van TB T&TS: “Samen met klanten de allerbeste transportoplossingen zoeken is het allermooiste van ons vak. Van der Wal heeft allerlei soorten wissellaadbakken met elke zijn eigen specificaties. We hebben er veel tijd ingestoken om de nieuwe voertuigen geschikt te maken voor echt elke laadbak. In nauw overleg met Van der Wal en carrosseriebouwer H&W Nutzfahrzeugtechnik in Vreden (D) hebben we deze prachtige klus geklaard.”