Een bewogen transportjaar is voorbij. Dit waren de hoogte- en dieptepunten in het wegtransport-nieuws van 2015.
Oneerlijke conncurrentie woekert voort
De oneerlijke concurrentie in het wegtransport woekerde in 2015 stug door. Symbool hiervoor staat een stuk land van een boer in het Belgische Opglabeek.
Daar staan momenteel een paar honderd trucks van het Hongaarse transportbedrijf Waberer’s geparkeerd. De chauffeurs zijn naar huis, naar Hongarije, Roemenië en Bulgarije.
Maar hun trucks blijven hier, in West-Europa, waar ze werken. Je kunt het de chauffeurs zelf niet kwalijk nemen, die hebben ook hun gezinnen om te onderhouden. Maar dankzij hun veel te goedkope inzet, wordt de transportmarkt hier volledig uitgehold.
Eerder dit jaar haalde het Nederlandse bedrijf Heisterkamp de Deense TV. De erbarmelijke omstandigheden waaronder de Oost-Europese chauffeurs van Heisterkamp de weekenden doorbrachten, waren aanleiding voor de TV-documentaire.
Geruchten verkoop Scania
Van een heel andere aard was de overname van Scania door Volkswagen in 2014. Het was het zoveelste mooie Zweedse bedrijf dat in buitenlandse handen viel en dat stemde veel Zweden treurig. De banden tussen Scania en Volkswagen gaan echter al jaren terug. Scania is namelijk al sinds jaar en dag Zweedse Volkswagen-importeur. In de Scandinavische transportmedia kwam aan het einde van dit jaar het gerucht bovendrijven dat VW zou kunnen overwegen Scania te verkopen.
Dat was voor een deel wishful thinking, maar er werd wel degelijk een realistisch scenario geschetst. VW krijgt dankzij het diesel-emissie-schandaal in de VS voor miljarden aan boetes en claims. Als het Scania zou verkopen, zou dat een flink bedrag aan cash opleveren. VW-topman Müller maakte echter korte metten met de geruchten en zei dat er geen enkel merk verkocht wordt, ook Scania niet.
Calais: afvoerputje van Europa
Eén grote menselijke tragedie: de toestanden in Calais met wanhopige illegalen die steeds vaker geweld gebruiken en chauffeurs die bedreigd en getraumatiseerd raken.
Calais is een Europees probleem van onmetelijke omvang. De Franse havenstad is verworden tot het afvoerputje van Europa. In januari namen we zelf polshoogte in Calais, ruim voordat de mainstream-media er aandacht voor hadden.
Toen escaleerde de boel al. Op dat moment zaten zo’n 3.000 tot 4.000 illegalen in Calais, en dankzij een brand in één van de tunnelbuizen, stonden er lange files trucks. Een prachtige prooi voor de illegalen.
Want van een stilstaande truck kun je de deuren openbreken, of de zeilen opensnijden, of erop klimmen en het dak kapot snijden, of eronder gaan hangen. Vervolgens is het de taak van de controleurs van Eurotunnel, of de UK Border Force, om de illegalen weer uit de trailers te halen.
Erger kon toch niet?
Erger kon het toch niet worden in Calais. Maar nu aan het eind van het jaar is de conclusie dat het nog veel erger is dan in januari. Er zitten nu tegen de 7.000 illegalen in Calais. Twee keer zoveel als een jaar geleden, terwijl de beveiliging van de Eurotunnel-terminal alleen maar verbeterd is. Hun kans om aan boord van een truck naar Engeland te komen, is dus sterk gedaald.
Dat leidt inmiddels tot agressie richting chauffeurs. Zij staan doodsangsten uit, raken getraumatiseerd en weigeren in bepaalde gevallen om nog via Calais te rijden.
Lees alle berichtgeving over Calais in ons Dossier Calais.
Scania P-serie is Truck van het Jaar 2016
Dichter bij huis organiseerde Truckstar weer de Truck van het Jaar-verkiezing. In deze editie hadden we zeven bakwagens. Na drie gezellige en intensieve dagen testen, kwam er een winnaar uit: de Scania P-serie.
Het door ons zorgvuldig geselecteerde testpanel vond dit de beste bakwagen. De rij-eigenschappen en de instap werden zeer hoog gewaardeerd. De verkiezing is zwaarwegend, want het is de chauffeur die bepaalt welke truck in een bepaald segment de beste is.
Slimme techniek op BedrijfsautoRAI 2015
Mooi was verder dat er weer een BedrijfsautoRAI was, waar we naast alle grote truckmerken ook trailervernuft van eigen bodem tegenkwamen. De K-Force van Kraker Trailers is een zeer slimme en vernieuwende schuifvloertrailer. We spraken met de CEO van Kraker Trailers.
LNG krijgt voet aan de grond
LNG heeft in Nederland in 2015 echt voet aan de grond gekregen als truckbrandstof. Wezenberg Transport nam in oktober een aantal nieuwe LNG-trucks in gebruik, waarmee Albert Heijn nu haar honderdste LNG-truck heeft voor de bevoorrading van supermarkten.
Bestel je truck online
Renault kwam met het opvallende nieuws dat je je nieuwe Renault T Drive ook online kunt bestellen. Daarmee gaat de charme van het onderhandelen met de dealer verloren, maar volgens Renault is het voor transportondernemers een uitkomst om snel en goedkoop een truck te kunnen leasen.
Amerikaanse droom
Een Truckstar-hoogtepuntje was dit jaar een bezoek aan Kenworth en het Paccar Technical Center in respectievelijk Kirkland en Mount Vervon, in de Amerikaanse staat Washington.
Hier werd een droom werkelijkheid want we mochten zelf met verschillende Kenworths rijden: een special edition van de W900L en twee T680’s. Dat was een kleine uitdaging natuurlijk met de harde Eaton Fuller-bakken, maar wel een uitdaging die lukte en die verschrikkelijk gaaf was!
35e Truckstar Festival
Ook organiseerden we afgelopen zomer voor de 35e keer een heerlijk Truckstar Festival. De spectaculaire en uiterst origineel opgebouwde DAF XF van eigenrijder Jos Jansen werd tot veler vreugde verkozen tot de Mooiste Truck van Nederland!
Mooi was daarnaast dat een Truckstar jubileum-ster, de klassieke Volvo F12 van Patrick van der Heijden, op het festival te bewonderen was, op de Volvo-stand. De truck speelde de hoofdrol in onze jubileum-uitgave, want we reden met deze auto een nostalgische Rijdt ‘m zelf naar Portugal! Op Assen trok de auto veel bekijks.
DAF blijft nummer één in Nederland en UK
Wat betreft de truckverkopen in ons land blijft DAF de absolute nummer één, ook in de eerste helft van 2015. Er verandert weinig in de verdeling van de taart. DAF heeft meer dan dertig procent van de markt, gevolgd door Volvo met 19,5 procent, Scania met 18,5 procent en Mercedes-Benz met 16,7 procent.
Overigens is DAF ook in de UK al meer dan twintig jaar de nummer één.
Scania topman naar rivaal Volvo
Scania-topman Martin Lundstedt verraste vriend en vijand door naar concurrent Volvo over te stappen. Lundstedt was daarom tijdens de finale van de Scania YETD niet meer aanwezig.
YETD-finale gewonnen door Deense eigenrijder
Die YETD-finale liep niet best voor de Nederlandse kandidaat Danny Henskens. Pech en nadelige jury-beslissingen achtervolgden hem. De YETD werd gewonnen door de Deense eigenrijder Lars Søndergård. Dat was een terechte overwinning. Truckstar was erbij en deed rechtstreeks verslag.
Eigenrijder uit de schulden dankzij inzameling
Goed nieuws was er eindelijk voor eigenrijder Jan Selie. Dankzij een online inzamelingsactie kon hij een torenhoge schuld aflossen. Die schuld was ontstaan nadat een Duitse motorrijder zelfmoord had gepleegd door frontaal op Selie’s truck te klappen.
Selie vertelde zijn verhaal in het TV-programma 2Doc. Hij dreigde zijn transportvergunning niet te kunnen verlengen, en het stuur in de wilgen te moeten hangen.
LZV’s doen het goed in Nederland
Terwijl de Duitse trailerbouwer Kögel in Brussel hard lobbyt om de Europese politiek warm te krijgen voor hun 14,9 meter lange oplegger, blijkt dat de LZV het in Nederland goed doet, en wellicht een veel betere manier van efficient wegvervoer is. Niet alleen blijkt de inzet van LZV’s veilig, we zouden er ook graag meer van zien, zo blijkt uit een poll op Truckstar.nl.
Zelfrijdende trucks op openbare weg
Voor het eerst reed de zelfrijdende truck op de Nederlandse openbare weg. Tijdens twee demonstraties bij Scania en later bij DAF, werd gedemonstreerd dat de techniek werkt en dat trucks als platoon, zelfrijdend, aan het verkeer kunnen deelnemen. Nederland heeft zich als transportland een voortrekkersol aangemeten.
Onder chauffeurs zijn de meningen verdeeld over deze ontwikkeling. Bang is men niet, maar de truck zou een deel van de charme van het werk kunnen wegnemen.
AD zaait paniek: onterecht, ongenuanceerd
Opmerkelijk was de paniek die het AD zaaide door te verkondigen dat truckers massaal de hoogte-waarschuwingen voor tunnels zouden negeren. Chauffeurs zouden willens en wetens met te hoge trucks tunnels in rijden.
Het AD had de hand weten te leggen op cijfers van Rijskwaterstaat maar had, samen met een expert, de verkeerde conclusie getrokken. Als je de cijfers goed bekijkt, blijkt namelijk dat de krap bemeten Velsertunnel in z’n eentje vrijwel geheel verantwoordelijk is voor het hoge aantal meldingen in 2014. In 2016 komen er echter enkele centimeters bij. Dan gaat de tunnel dicht voor een uitgebreide renovatie.
Pessimisme en optimisme over werkgelegenheid
Het jaar 2015 begon met zwaar pessimisme over de werkgelegenheid. De uitkomsten van een poll op onze website logen er niet om. Toch bleek later dit jaar dat het met de werkgelegenheid in het transport de goede kant op gaat.
Dankzij de vergrijzing en de aantrekkende economie komen er banen bij. Er is grote belangstelling voor de 2.000 nieuwe banen (rij-opleiding inclusief baan-garantie) die onderdeel zijn van het Sectorplan Transport en Logistiek.
Nederlandse Europarlementariërs trekken zich ons lot aan
En dat is een mooie gedachte om 2015 mee af te sluiten en 2016 mee in te gaan. Net als het gegeven dat er Nederlandse Europarlementariërs zijn die zich het lot van de Nederlandse chauffeur aantrekken. Peter van Dalen en Dennis de Jong organiseerden onlangs in Rotterdam de bijeenkomst ‘De Chauffeur Centraal’. Een goeie bijeenkomst waarin chauffeurs het woord kregen en in discussie konden gaan met o.a. een afgevaardigde van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. Van Dalen en de Jong gaan in 2016, tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap, in Brussel verder met hun strijd tegen de wantoestanden in het wegtransport.
Dat 2016 ook een bewogen jaar zal worden, moge duidelijk zijn evenals dat je op Truckstar kunt rekenen om de laatste ontwikkelingen te volgen!
Voor nu in ieder geval namens het gehele Truckstar-team: fijne feestdagen en veel veilige kilometers in 2016 gewenst!