15 miljoen kentekens in Nederland
Elke dag worden bij de RDW meer kentekens geregistreerd dan beëindigd. Het aantal kentekens heeft door deze voortdurende stijging nu het grote aantal van 15 miljoen bereikt. Van auto tot motor en van trekker tot speed-pedelec: ze tellen allemaal mee.
Het overgrote deel van het gekentekende wagenpark bestaat uit personenauto’s: bijna 9,5 miljoen auto’s zijn vastgelegd in het kentekenregister van de RDW. Op zeer ruime afstand volgen ruim 1,3 miljoen brom- en snorfietsen, bijna 1,3 miljoen bedrijfswagens (dit kunnen bestelbussen zijn, maar bijvoorbeeld ook vrachtwagens) en eveneens bijna 1,3 miljoen aanhangwagens en opleggers. De laatste categorie wordt sinds 2003 van een kenteken voorzien. Brom- en snorfietsen kregen vanaf 2005 een kenteken. Samen zorgen ze nu dus voor een flink aandeel.
Registratie landbouwvoertuigen
Een nieuwe eend in de bijt zijn de (land)bouwvoertuigen. Dit zijn trekkers, maar onder andere ook grondverzetmachines en allerlei getrokken werktuigen. Deze categorie kent sinds 1 januari 2022 een registratieplicht. De registratie van deze voertuigen zorgde wederom voor een fikse toename van het totaal aantal kentekens. Op het moment gaat het om ongeveer 720.000 voertuigen. Daarmee moet deze categorie het nog afleggen tegen de motorfietsen, waarvan er meer dan 800.000 in het kentekenregister van de RDW opgenomen zijn.
Elektrische invloed stijgt
De toename van elektrische voertuigen is niet nieuw. Op het totaal van 15 miljoen is het aandeel elektrische gekentekende voertuigen met 4% gering te noemen. Toch betekent dit meer dan 390.000 volledig elektrische personenauto’s. Opvallend is ook het aandeel elektrische autobussen. Van bijna 9.500 bussen zijn er 1.500 elektrisch, oftewel 16%. Ook is al bijna 10% (73.000 van de 762.000) van alle snorfietsen elektrisch aangedreven. En dan hebben we natuurlijk nog de elektrische speed-pedelecs. Daarvan rijden er nu meer dan 33.000 rond. Een weggebruiker die elektrisch rijden nog niet ontdekt heeft, is de motorrijder. Met slechts 1.600 stuks is de elektrische motorfiets nog een zeldzaamheid te noemen.
Waarom een kenteken?
In Nederland is het kenteken aan een voertuig toegewezen. Via een tenaamstelling worden persoons- of bedrijfsgegevens aan een kenteken gekoppeld. Dankzij het kenteken kunnen we voertuigen identificeren en waar nodig gegevens van een eigenaar of houder achterhalen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een snelheidscontrole van de politie. Aan een kenteken kan ook een bepaalde status toegekend worden, zoals een diefstalsignaal. Ook maakt het kenteken het mogelijk om snel informatie op te vragen of uit te wisselen. Openbare informatie kan eenieder snel en gemakkelijk opvragen door een kenteken in te vullen op www.rdw.nl.
Dienstverlening van de RDW
Burgers en bedrijven zijn het uitgangspunt van de dienstverlening van de RDW. Zij moeten kunnen vertrouwen op een overheid die hun rechten en plichten borgt. Hierbij hoort de onafhankelijke, juiste en veilige registratie van gegevens. De RDW beheert en registreert voertuiginformatie en borgt de beschikbaarheid en de kwaliteit er van. Elk motorvoertuig en de kenmerken van dit voertuig zijn in de registers opgenomen en elke eigenaar is bekend. De RDW werkt continu aan de dienstverlening, zoals het verbeteren van inzicht in eigen gegevens. Up-to-date registers en informatieverstrekking hierover vormt de bron voor adequate handhaving en toezicht.
Geschorst
Voertuigen die om welke reden dan ook niet gebruikt worden, kunnen voor een bepaalde duur geschorst worden voor het gebruik ervan op de openbare weg. Al deze geschorste voertuigen maken wel gewoon deel uit van de 15 miljoen. De kentekenregistratie blijft namelijk geldig en de schorsing kan op elk moment beëindigd worden. Ongeldige kentekens (bijvoorbeeld met een diefstalsignaal of een verbod voor rijden over de weg) zijn niet meegeteld.
Door de kenteken syntax hebben we in Nederland de mogelijkheid een voertuig categorie in het kenteken aan te duiden. Dit maakt controle op kenteken eenvoudiger, zoals verbod vrachtauto’s en snelheidslimieten.
waarom geen persoonlijk kenteken en dan een code voor het voertuig dat scheelt ook in de productie kosten