'14 jaar kartel truckfabrikanten'
| 11:20 | Korneel Luth

’14 jaar kartel truckfabrikanten’

Zes grote truckfabrikanten hebben veertien jaar lang een kartel gevormd dat de ontwikkeling van schonere motoren vertraagde en waarbij er prijsafspraken golden.

Dat meldt de Britse krant Financial Times, die over een aanklacht tegen de truckfabrikanten beschikt.

Al in 2011 deed een EU-onderzoeksteam invallen bij diverse truckfabrikanten. Het daaropvolgende onderzoek leidde afgelopen november tot een aanklacht, die ook in handen is van de Financial Times.
 
In de aanklacht, die gaat over de periode tussen januari 1997 en januari 2011, worden fabrikanten DAF, Daimler, Iveco, Scania, Volvo (en Renault) beticht van kartelvorming. MAN wordt door de Financial Times beschreven als klokkenluider.

“Alle fabrikanten hebben direct deelgenomen gedurende de hele periode, en hebben allemaal deelgenomen aan prijsafspraken”, meldt het document.

Timing en prijsafspraken

De afspraken zouden voornamelijk gaan over de timing en prijsstijgingen bij de introductie van schonere motoren. Expliciet wordt de periode rondom de introductie van Euro 3-motoren in het jaar 2000 genoemd.

Als inderdaad vastgesteld wordt dat de zes truckfabrikanten een kartel hebben gevormd, dan kunnen er fikse boetes volgen, tot tien procent van de jaaromzet. 

Het vermoeden van kartelvorming kwam onlangs opnieuw aan het licht toen de truckfabrikanten met succes uitstel wisten te realiseren voor de nieuwe regelgeving rondom maten en gewichten van vrachtwagens.

Overigens is het geen geheim dat de truckfabrikanten, in ACEA-verband (European Automobile Manufacturers’ Association), met elkaar samenwerken en lobbyen tegen sommige Brusselse plannen.  

Zo liet het DAF-management tijdens de IAA 2014 aan Truckstar weten weinig te zien in het neusje en is al langer bekend dat truckfabrikanten als de dood zijn om een CO2-uitstootlimieten opgelegd te krijgen. In tegenstelling tot personenauto’s lenen trucks zich hier niet voor. Er zijn te veel variabelen die het verbruik – en dus de CO2-uitstoot van een truck beïnvloeden.

Foto: de Europese truckfabrikanten zijn aangesloten bij de ACEA.

Lees ook: DAF: ‘geen CO2-restrictie noodzakelijk’

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie