In Nederland heeft slechts tien procent van de transportbedrijven reeds een Belgisch tolkastje.
Dat zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk tegen nieuwszender BNR. De vraag is of het Nederlandse wegtransport op tijd klaar is voordat de Belgische tolheffing voor trucks op 1 april ingaat.
“Dat hoop ik wel. Weliswaar nu nog maar tien procent van onze leden”, erkent van Dijk.
Aanvraag in principe simpel
Er moet nog veel gebeuren: “Het feit dat je een boete kan krijgen, maakt dat we onze schouders eronder moeten gaan zetten.” De bestelling plaatsen is echter simpel, vervolgt van Dijk, en transporteurs die het nog niet geregeld hebben, zijn nog niet te laat. Er zijn nog wel veel vragen.
“Je moet jezelf registreren, er zijn drie verschillende categorieën. Je moet ook certificaten kunnen overleggen die de trekkracht van de vrachtwagen die je hebt gekregen bij aanschaf van de auto. Het bijzondere is dat die gegevens ook op het kenteken van de auto staan, dus het zou wat makkelijker kunnen, maar de Belgen willen toch perse die certificaten. Dat maakt het allemaal lastiger. Kortom er zijn best nog wel wat vragen bij ondernemers”, aldus van Dijk.
TLN-voorzitter Arthus van Dijk vertrouwt erop dat Nederlandse transporteurs klaar zijn voor de start van de Belgische tolheffing op 1 april, ondanks het feit dat nu slechts tien procent van de transportbedrijven de kastjes in huis heeft.
Eurovignet moet goedkoper worden
“Het is wel een issue”, zegt van Dijk. “Want we hadden het Eurovignet in Nederland, Luxemburg, België en Denemarken en dat was speciaal bedoeld om de zware vrachtauto’s extra te belasten. België stapt daar nu uit; wij vinden dat het Eurovignet daarom goedkoper moet worden.”
TLN is bezig om het deel wat op België sloeg, terug te kunnen laten vloeien naar de Nederlandse transportsector. “We hopen dat de Nederlanders op tijd klaar zijn want anders lopen ze tegen die boetes aan”, zegt van Dijk. Voor die boetes geldt één – heftig – tarief: 1.000 euro.
Lees ook:
Belgische controversiële tol komt eraan
Openingsfoto: In Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest staan de tolportalen al over de weg.