Koopman TransMission
| 12:35 | Arjan Olsthoorn

10 MAN bakwagens voor Koopman TransMission

Koopman TransMission neemt tien nieuwe MAN bakwagens in gebruik, waaronder een TGL met een lichtgewicht opbouw. Daarnaast levert MAN-dealer Sommerauer Trucks ook nog negen 18.430 BLS 4×2 trekkers aan Koopman Cargo.

Koopman TransMission is onderdeel van de Koopman Logistics Group B.V. en is al jaren een trouwe MAN-klant van Sommerauer Trucks. Al sinds 1957 maken MAN-trucks deel uit van de vloot van Koopman en nu is de keuze wederom op MAN gevallen. Het bedrijf is actief in het transport van personenauto’s, 24-uurs distributie en general cargo. De order omvat 7 MAN TGL 12.190 BL 4×2 bakwagens, 3 MAN TGM 12.250 BL 4×2 bakwagens en 9 MAN TGX 18.430 BLS 4×2 trekkers.

Lichtgewicht opbouw

Eén van de nieuwe MAN TGL bakwagens is voorzien van een ultralichte opbouw van Karhof, de zogenaamde BesteBak XL Lightweight. Deze opbouw is gemaakt van composiet panelen van gerecyclede kunststoffen, waardoor het eigen gewicht zo’n 900 kilo lager is dan dat van een conventionele opbouw. Dat betekent dus bijna een ton meer laadvermogen. Een D’Hollandia 1,5 tons laadklep en een zijdeur met een ergonomische instap maken de opbouw compleet. En aan het eind van de levensduur is de gehele opbouw te recyclen en kan Karhof er weer een nieuwe laadbak van maken.

Daarmee zet Koopman twee belangrijke stappen in verduurzaming: tijdens het gebruik bespaart het bedrijf door het lage eigengewicht direct op brandstof en daarmee de uitstoot van schadelijke stoffen. En aan het eind van de levensduur heeft Koopman een truck die voor een groot deel weer recyclebaar is, in plaats van dat de plywood laadbak eindigt als chemisch afval.

Onderweg naar de transitie

Koopman koos voor de MAN TGL vanwege de transitie naar schonere binnenstedelijke distributie, omdat de onderneming in de steden uiteindelijk alleen nog maar met zero-emissie voertuigen wil rijden. Daar zet het bedrijf al op in, maar dit is nog niet overal praktisch en financieel haalbaar. “Met deze stap optimaliseren we tevens het gebruik van onze dieselvoertuigen; hoe lichter het voertuig, hoe zuiniger en schoner. Daarnaast maakt de versimpeling van onze bakwagens (waarvoor we voorheen alleen gebruikmaakten van de zwaardere TGM 12.250) het mogelijk om de inzetduur te verkorten. Op deze manier kunnen ze eerder ruimte maken voor elektrische voertuigen als die straks volop beschikbaar zijn”, aldus general manager fleet & facilities Wouter Renkema.

Voor de nieuwe MAN-trucks is een onderhouds- en reparatiecontract afgesloten met MAN-dealer Sommerauer Trucks. De eigen werkplaats van Koopman kan zich daardoor hoofdzakelijk toeleggen op het onderhoud van de vloot van Koopman Autotransport.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie