1 op 5 bruggen niet veilig
De veiligheid van één op de vijf bruggen en viaducten in Nederland is niet goed. De bruggen vormen een risico voor zwaar verkeer.
Dit blijkt uit informatie die dagblad De Pers heeft gekregen door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Het gevaar is het grootst als zwaar vrachtverkeer de betreffende bruggen passeert.
Bij naar schatting achtduizend van veertigduizend bruggen en viaducten zijn er problemen zoals scheurvorming, houtrot in palen, loszittende delen beton en verroeste wapening.
Constructieberekeningen zoek
Daarbij komt dat oorspronkelijke bouwtekeningen en constructieberekeningen vaak zoek zijn. Gemeentes en provincies hebben daarom van een aantal bruggen geen idee hoe lang deze nog meekunnen en of ze nog bestand zijn tegen het zware verkeer.
De Pers kreeg een namenlijst in handen van 65 gemeentes die een onvoldoende scoorden wat betreft de veiligheid van hun bruggen en viaducten. Daarnaast kreeg De Pers vijf onderzoeksrapporten die in opdracht van de VROM-inspectie zijn gemaakt.
Drie bruggen niet veilig voor trucks
Drie van de bruggen uit deze rapporten bleken onvoldoende veilig voor vrachtverkeer. Bij de Valckslootlaanbrug in Hillegom resteert ‘plaatselijk nog slechts 10 procent van de hoofdwapening’, een ‘onbeheersbaar risico’. Deze brug werd direct gesloten voor ál het verkeer.
Het provinciale viaduct van de kruising N206-Herenweg in Noordwijkerhout vertoonde ‘over het gehele dek een craquelé scheurenpatroon’. Bovendien is bij steunpunten ‘een opmerkelijk bredere scheur zichtbaar’ van 0,5 tot en met 0,7 millimeter breedte.
In Apeldoorn bleek de draagkracht van de betonnen Scherpenbergwegbrug onvoldoende. Vrachtverkeer wordt daar nu omgeleid.
Niet meer naar de overkant
Karel Bosman, die namens het onafhankelijk ingenieurs- en adviesbureau Nebest het onderzoek voor de VROM-inspectie uitvoerde, stond versteld van de bedroevend slechte staat waarin de bruggen verkeerden. “Op een gegeven moment zegt zo’n brug bij een volgende heel zware vrachtwagen: ik breng jou niet meer naar de overkant.”
Foto (ANP): De Hollandse Brug bij Almere werd in 2008 geruime tijd voor vrachtverkeer gesloten omdat de brug te zwak werd geacht. Vrachtverkeer moest omrijden via de Stichtse Brug (A27). TLN hoopt dat vergelijkbare drama’s nu voorkomen worden en dat eventuele afsluitingen op elkaar afgestemd worden, zodat het vrachtverkeer weinig hinder ondervind van noodzakelijke herstelwerkzaamheden.