Zweedse klucht bereikt hoogtepunt
| 15:13 | Truckstar Redactie

Zweedse klucht bereikt hoogtepunt

Nadat eerder Deense LZV’s in Zweden gestopt werden, worden nu ook – tijdelijk – Noorse combi’s geweerd.

Het is ongelofelijk, maar waar. In het land waar de zwaarste en langste trucks legaal rondrijden, en waar men al jaren pioniert met LZV’s en roadtrains, mogen sinds kort geen Deense LZV’s meer de grens over, en nu ook geen Noorse combi’s meer.

Bij de grensoverschrijdende LZV’s was het gewicht van meer dan veertig ton het probleem. Bij de Noorse trucks is de lengte nu ineens het probleem. In Noorwegen mogen die 19,5 meter lang zijn, 75 centimeter langer dan de door de EU vastgestelde maximum lengte voor een combi.

Uitspraak rechtbank
En daar wringt de schoen, want sinds een uitspraak van de hoogste Zweedse rechtbank onlangs, wordt ineens vastgehouden aan EU-regels. Die stellen dat grensoverschrijdend wegvervoer in de EU slechts tot veertig ton is toegestaan, en tot maximaal 18,75 meter lengte.

Dit leidt tot flinke irritatie in Noorwegen, waar men zich – net als in Denemarken – afvraagt wat die Zweden bezielen. De eerste Noorse combi’s zijn inmiddels bij Svinesund (aan de E6 tussen Oslo en Göteborg) aan de kant gezet door de Zweedse politie.

Overeenkomst uit 1994
Met het hanteren van de EU-regels zijn de Zweden plotsklaps afgestapt van een overeenkomst die vanaf 1994 gold tussen de Scandinavische landen. Die afspraak staat een lengte van 19,5 meter toe en een totaalgewicht van 48 ton bij grensoverschrijdend vrachtverkeer tussen de Scandinavische landen.

Ongeveer de helft van alle 1.500 trucks die bij Svinesund de grens passeren heeft de Noorse lengte van 19,5 meter. Veel transportbedrijven zitten met de handen in het haar en worden gedwongen extra kosten te maken om zendingen door te kunnen laten gaan.

Polen en Litouwers
Een ander, en ernstig gevolg is dat Scandinavische transportbedrijven en verladers hun toevlucht hebben gezocht tot Polen en Litouwers, die nu met hun standaard Euro-semi’s hun kans grijpen en de transporten gaan doen.

Oplossing in zicht
Toch gloort er hoop. Volgens de Noorse krant Aftenposten mogen de Noorse combi’s vanaf donderdag weer de grens over Zweden in. Bovendien zou de Zweedse politie nu gezegd hebben eerst een besluit van de Zweedse regering af te wachten, alvorens nog meer te lange trucks van de weg te halen. 

Lees ook: Geen LZV’s over Zweedse grenzen, en: Protest tegen Zweedse 40 ton-regel.  

Foto: Noorse Volvo FH16 combi.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie