Zweedse bosbouwers willen zwaardere trucks
| 17:05 | Truckstar Redactie

Zweedse bosbouwers willen zwaardere trucks

De Zweden zijn altijd voorlopers geweest met langere en zwaardere trucks. Nu wordt er met een schuin oog naar de Finnen gekeken.

In Finland mogen trucks sinds 1 oktober zonder ontheffing met 76 ton totaalgewicht rijden, zestien ton zwaarder dan voorheen, zestien ton zwaarder dan in Zweden en zwaarder dan waar dan ook in Europa.

Slimmere Finse deal met EU

De Finnen mogen nu met combinaties rijden van maximaal 76 ton op negen assen, zoals op de foto’s. Daarbij hebben ze met de EU een slimmere deal gesloten dan de Zweden in het verleden.

Daar waar de Zweedse zestig tons LZV’s van 25,25 meter bestaan uit een motorwagen, dolly en standaard oplegger, of een B-double met een standaard oplegger, mogen de Finnen van de dolly en oplegger een echte aanhanger maken. Het voorste assenstel zit dus via een draaikrans vast, waarmee het een aanhanger wordt. Deze super-aanhanger moet overigens wel geheel op dubbellucht-wielen staan en de voorwagen moet vier assen hebben.   

Zweedse bosbouwers willen zwaardere trucks
Geen oplegger op een dolly, maar een echte aanhanger.

Pleidooi zwaardere houttrucks Zweden

Dit is de Zweden niet ontgaan. Ook al test men al een tijdje langere en zwaardere trucks, meer dan enkele fieldtest-trucks met speciale ontheffingen zijn dit niet. De Zweedse bosbouw-sector pleit daarom nu voor zwaardere houttrucks, en heeft ook direct een goed milieu-argument. Als Zweedse houttrucks met totaalgewichten van tussen de 74 en negentig ton konden rijden, dan zou de uistoot van CO2 met 50.000 ton per jaar naar beneden kunnen.

Dat is een vermindering van tien tot vijftien procent, en het aantal ritten met zware trucks kan met maar liefst 25 procent naar beneden. Er wordt per jaar zo’n zeventig miljoen ton rondhout (en hout dat als brandstof wordt gebruikt) vervoerd in Zweden.

Het ‘En Trave Till’-project was een drie-jarige test die in 2009 begon met houttrucks tot negentig ton.

Lees ook: Zweedse roadtrain een succes, en: Ook Scania in 32 meter-proef, over tachtig tons-tests in Zweden.

Truckstar wenst iedereen...
Een Volvo FH trekt een Zweedse ‘En Trave Till’-houttruck. En trave till betekent letterlijk: nog een stapel.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie