Zweden voor vrije cabotage
| 13:55 | Korneel Luth

Zweden voor vrije cabotage

De Zweedse regering is nog altijd voor vrije cabotage in Europa.

Terwijl de Zweedse transportmarkt net als die in andere West-Europese landen flink wordt uitgehold door bedrijven die onder de prijs duiken omdat ze met goedkope chauffeurs rijden, blijft de Zweedse verkeersminister bij haar standpunt voor vrije cabotage, zo blijkt uit een artikel in de papieren uitgave van het Zweedse blad Trailer.

Positief tegenover een open Europese markt

Minister Catharina Elmsäter-Svärd staat positief tegenover een geheel open Europese markt, inclusief een open wegtransportmarkt.

Tijdens een debat over het cabotage-probleem in het Zweedse parlement vroeg de woordvoerder van de verkeerscommissie Anders Ygeman, aan Elmsäter-Svärd of de Zweedse regering niet mee moet gaan met de eis van andere West-Europese landen om duidelijke regels.

Brief aan Europese Commissie

De verkeersministers van Denemarken, Finland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en België hebben hier eind 2013 in een brief aan de Europese Commissie om gevraagd.

In deze brief wordt ook gezocht naar een oplossing voor het uitbuiten van oost-Europese chauffeurs. Anders Ygeman, en zijn partij de Socialdemokraterna, had graag gezien dat Zweden zich bij de brief aan had gesloten.

De Zweedse minister antwoordde dat zij nooit benaderd is om de brief te ondertekenen. Maar ze laat onbeantwoord of ze de brief wel of niet mede-getekend zou hebben.

“In tegenstelling tot verschillende andere lidstaten staat Zweden nog altijd positief tegenover een geheel open Europese markt, inclusief voor het wegtransport.

Cabotagestudie

In Zweden rijden iedere dag honderden Oost-Europese trucks honderden binnenlandritten. Zo bleek in 2013 uit de cabotagestudie die door de Zweedse transportwetenschapper Henrik Sternberg was opgezet.

Overigens zijn ook de milieugevolgen groot van (illegale) cabotage in Zweden. Waar eerst twee Zweedse 25 meter-trucks ingezet werden, rijden nu drie standaard Europese trekker-oplegger-combinaties.

Minister Asscher

Daarnaast heeft ook onze eigen minister Asscher, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, bij Eurocommissaris Siim Kallas aan de bel getrokken.

Volgens de Nederlandse Europarlementariër Dennis de Jong (SP) heeft dat echter niets uitgehaald. Net als het overhandigen van een lijst met suggesties door De Jong en andere Europarlementariërs aan Kallas.

Die zegde toen toe om te gaan werken aan een actieplan om een einde te maken aan de uitbuiting van chauffeurs in het wegtransport. De Jong vertrouwt Kallas niet en schrijft op zijn website: “Voor hetzelfde geld komt Kallas met een rapport waaruit zou blijken dat het allemaal wel meevalt met de uitbuiting in het wegvervoer als opstapje naar voorstellen om het wegvervoer te liberaliseren.”

Hij schrijft verder: “Iedere chauffeur in Nederland kan echter fotomateriaal en getuigenverslagen geven waaruit blijkt dat Oost-Europese chauffeurs niet alleen de veiligheidsregels ontduiken, maar bovendien moeten werken onder de meest mensonterende omstandigheden.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie