Zwaarste elektrische truck voor Heineken
| 11:35 | Truckstar Redactie

Zwaarste elektrische truck voor Heineken

Bierbrouwer Heineken gaat bier rijden met negentien-tons volledig elektrische trucks.

Dit is de zwaarste volledig elektrische truck van Europa. Er komen drie van deze elektrische trucks waarmee Heineken de Rotterdamse binnenstad en omliggende gebieden gaat bevoorraden. Daarnaast komen er vier twaalf-tons elektrische trucks voor Amsterdam.

Heineken heeft de trucks ontwikkeld samen met Hytruck, de gemeente Rotterdam en G. van der Heijden Distributie uit Ridderkerk.

Zwaarste elektrische truck voor Heineken

Groene brouwer

“De duurzaamheidsstrategie van Heineken heeft als doel om in 2020 de ‘groenste’ brouwer ter wereld te zijn. Zo zijn we continu bezig om de CO2-uitstoot door de gehele waardeketen heen te verminderen. Deze samenwerking met G. van der Heijden Distributie en de Gemeente Rotterdam is daar een mooi voorbeeld van”, zegt Jeroen Corver, directeur Heineken Groothandel.

Geschikt voor de stad

De truck is gebaseerd op de DAF LF, weegt leeg tien ton, heeft een laadvermogen van negen ton en heeft een actieradius van 150 tot 200 kilometer. Dat maakt de truck alleen maar geschikt op zeer korte ritjes, en dat is precies waar het voordeel van geen uitstoot het best tot zijn recht komt: in de stad.

Kanttekening is dat straks met Euro 6 de uitstoot van schadelijke gassen als NOx, maar ook fijnstof, ook met dieseltrucks teruggebracht is tot een minimum. Voordeel van de elektrische truck is dat deze geen CO2 uitstoot. Indirect doet ie dat echter wel als de stroom waar de truck op rijdt eerst in een centrale opgewekt is.

Hytruck levert de twaalf-tons versie overigens ook aan verhuisbedrijf Aad de Wit. Die heeft een groter accupakket waarmee het bereik op 220 tot 250 kilometer uitkomt. Het opladen van de accu’s duurt ongeveer vijf uur.

Beide voertuigen zijn de voorlopers in een serie voertuigen die gebouwd worden in het kader van de Proeftuin Elektrisch rijden van AgentschapNL. Acht verschillende transporteurs gaan met de volledig elektrische Hytrucks ervaring opdoen met 0-emissie stedelijke distributie. De Heineken-truck werd gepresenteerd op de Ecomobielbeurs in Ahoy in Rotterdam.

2 Reacties
  1. voordat al die kolen centrales buiten gebruik zijn zijn we wel een paar jaar verder jtwit want er moet daarvoor een vervanging gevonden en dat is meer windmolenparken of met Zonne energie kernenergie

  2. Wanneer gaan we eens eerlijk worden omtrent elektrische rijden. Deze vrachtwagen wordt voor grotendeels gevoed met stroom gewonnen uit een steenkool centrale. Een grote bron van schadelijke emissies! Lekker zwart in plaats van groen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie