Zuinige Renault Optifuel Lab 2
| 13:47 | Korneel Luth

Zuinige Renault Optifuel Lab 2

Onder de naam Optifuel Lab 2 heeft Renault een serie tests gedaan om scherpe verbruikscijfers neer te zetten.

Na enkele maanden testen zijn de eerste resultaten binnen van de Optifuel Lab 2, het laboratorium-voertuig van Renault Trucks.

Men heeft een gemiddelde besparing van 7.2 liter per 100 kilometer gerealiseerd vergeleken met een standaard Renault T, oftewel 22 procent en een verlaging van de CO2-uitstoot met 194 gram per kilometer.

Brandstofbesparende technologieën

De gunstige cijfers zijn bereikt door twintig brandstofbesparende technologieën toe te passen op het Optifuel Lab 2-voetuig. Tijdens praktijktesten op de weg en testen op de rollenbank is in totaal 20.000 kilometer gereden.

De resultaten laten zien dat er – in principe – nog aardig wat winst te behalen valt. Vooral op gebied van energiemanagement, aerodynamica, rolweerstand en rijhulpsystemen, want daar heeft Renault winst weten te behalen. De kennis die nu opgedaan is stelt Renault-ingenieurs in staat om de best presenterende technologieën toe te passen bij productievoertuigen, zodat Renault trucks nog efficiënter kunnen worden.

Zo beschikt de Renault Trucks T, die werd gelanceerd in 2013, diverse technologieën die werden gebruikt in het eerste Optifuel Lab-voertuig, dat vier jaar daarvoor werd geïntroduceerd.

Zuinige Renault Optifuel Lab 2
Werkelijk alles is door de Fransen uit de kast gehaald om de truck op zo weinig mogelijk diesel te laten rijden.

Rond de stad Lyon

De praktijktesten op de weg betroffen een route van 200 kilometer rond de Franse stad Lyon, waardoor er een interregionaal profiel kon worden opgesteld. De gemiddelde snelheid van de Optifuel Lab 2 werd gemeten op 72.6 kilometer per uur met een geladen gewicht van 33 ton, wat overeenkomt met de gemiddelde beladingsgraad in Europa.

“Natuurlijk zijn we erg tevreden met deze resultaten”, legt projectmanager Claude Covo uit. “Verrassend waren ze niet. Ze bevestigen de hoge verwachtingen die we vooraf hadden.” Het resultaat van 22 procent brandstofbesparing omhelst alle twintig brandstofbesparende technologieën.

Zuinige Renault Optifuel Lab 2
Een geavanceerde spoilerset op het dak helpt de rijwind beter over de truck te geleiden.

Afzonderlijke tests

Ook iedere technologie afzonderlijk is getest teneinde accuraat te kunnen meten hoeveel welke technologie bijdraagt aan de totale besparing. Dit is ook de reden waarom de praktijktesten op de weg werden aangevuld met testen op de rollenbank. “Praktijktesten op de weg zijn essentieel. We hebben dan ook verschillende rondes gereden op onze testroute in de Lyon-regio”, vervolgt Claude Covo.

“Maar de tests op de rollenbank, waarbij we de praktijkomstandigheden hebben nagebootst, hebben als voordeel dat we de tests zo vaak kunnen herhalen als we willen en dat weersinvloeden worden uitgesloten. Beide testmethoden vullen elkaar aan en zijn daarom essentieel.”

Het project is ontwikkeld met ondersteuning van Agency for the Environment and Energy Control (ADEME) en heeft de technische kennis vergroot van zowel Renault Trucks als van de acht partners; Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines, de Lyon CETHIL-INSA en de Lyon Central School.

Zuinige Renault Optifuel Lab 2
Renault grijpt ook naar de zogeheten boat tails om het vacuüm dat tijdens het rijden achter de trailer ontstaat, te reduceren.


Klik hier voor alle Renault-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie