Zonder trucks geen spoortunnel
| 11:23 | Truckstar Redactie

Zonder trucks geen spoortunnel

Bij Volvo maken ze af en toe mooie video’s, natuurlijk ter promotie van hun eigen trucks, maar dat maakt ze niet minder interessant.

Zo wordt in onderstaande video de rol van de truck bij één van ’s werelds meest uitdagende bouwprojecten belicht. De Volvo FMX verzet letterlijk bergen bij de bouw van de 57 kilometer lange Gotthard Basistunnel.

Dit wordt de langste tunnel ter wereld, en is daarmee tegelijk één van ’s werelds grootste bouwprojecten. De bouw begon begon eind jaren 90 – kost overigens 8 miljard euro – en moet in 2017 klaar zijn. Dan is 13,3 miljoen m³ puin en vermalen rots uit de tunnel getransporteerd.

FMX
Het is in dat transport dat de Volvo FMX vrienden maakt met chauffeurs en transporteurs, onder andere bij Beffa Trasporti, zo blijkt uit de video. Met gewichten tot veertig ton rijden de 6×4 kippers (met naafreductie) op gravelwegen met hellingen tot 22 procent. Het puin wordt deels gestort in het omringende landschap en zo worden nieuwe bergen en heuvels gemaakt die op natuurlijke wijze op zullen gaan in het berglandschap van Zuid-Zwitserland.

Als de tunnel klaar is zullen er nieuwe hogesnelheidstreinen doorheen gaan rijden tussen Zürich en Milaan waarmee de reistijd met een uur verkort wordt. Maar ook voor het goederenvervoer per spoor wordt de tunnel interessant, als belangrijke schakel tussen de havens van Rotterdam en Genua. Toch mooi om te zien dat zonder de truck de trein eigenlijk nergens is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie