XF105 slaat aan in Australië
| 16:57 | Truckstar Redactie

XF105 slaat aan in Australië

DAF heeft na een uitgebreide testperiode de XF105 gelanceerd op de Australische markt, en dat lijkt een goeie zet te zijn.

De XF105 werd dit jaar aan het grote publiek gepresenteerd op de Melbourne Truckshow, en kreeg daar direct de award: ‘Truck of the Show’. Daarop volgde onlangs in Sydney de prestigieuze Australische internationale ‘Design Award’ in de categorie ‘Automotive and Transport’. De jury prees de XF105 om het elegante design, de uitstekende ergonomie en het hoogstaande comfort.
 
Tot voor kort was de CF85 460 de zwaarste DAF die je in Australië kon krijgen, overigens wel ‘B-double rated’, ofwel goedgekeurd om B-doubles van meer dan zestig ton te trekken. In Truckstar 3/2011 kon je lezen hoe we 800 kilometer meereden op een CF B-double naar Sydney, zie foto.

XF105 slaat aan in Australië

Terughoudendheid in Australië
Terwijl de XF105 wel in buurland Nieuw-Zeeland aangeboden werd, was in Australië de gedachte dat de XF105 wellicht niet opgewassen was tegen de hitte en andere veeleisende omstandigheden van het lange afstandswerk op het Australische continent. Waarschijnlijk was men echter ook bang dat de XF105 een stukje van het marktaandeel van grote Paccar-broer Kenworth kon afsnoepen.

Kenworth is al jaren de onbetwiste marktleider op de zwaarbevochten Australische truckmarkt, en die positie mag natuurlijk niet in gevaar komen.

Test XF105’s
Begin 2011 zijn echter tien XF105’s naar Australië verscheept en bij verschillende transportbedrijven ondergebracht. Daar hebben ze meer dan twaalf maanden in het gewone werk meegedraaid, bij elkaar meer dan twee miljoen kilometer afgelegd, en die beproeving prima doorstaan. Vervolgens werd de XF105 op de Melbourne Truckshow gepresenteerd aan het grote publiek.

De eerste XF105 werd afgelopen maart verkocht, zegt Stephen Downes, General Manager DAF Trucks Australia. “Ik hoop er zo’n honderd per jaar te gaan verkopen. Vooralsnog lijken de Space Cab en Super Space Cab even populair. De Volvo FH met 13 liter motor is onze grootste concurrent”, aldus Downes.

Honderd trucks lijkt weinig, maar het is een realistisch aantal. De Australische truckmarkt is in absolute aantallen niet erg groot. Kenworth heeft het grootste marktaandeel bij de zware trucks met zo’n 17 procent, gevolgd door Volvo en Freightliner.

Waar we in Europa slechts de zeven grote merken hebben, gaat de keuze in Australië veel verder: van Japanse Isuzu’s en Hino’s tot Amerikaanse Freightliners, Macks en Western Stars, tot Europese Scania’s, Mercedessen, Volvo’s en DAF’s.

Je kunt de XF105 overigens bestellen met de AS-Tronic automaat van ZF, maar ook met een Roadranger 18 speed ongesynchroniseerde bak van Eaton. De achterassen zijn beide aangedreven en komen van Meritor. Daarmee zet DAF toch enkele Amerikaanse onderdelen op de truck, en marketing-technisch gezien is dat slim.

Kwestie van proberen
Van oorsprong hebben Australiërs namelijk meer op met de Amerikaanse truckmerken. Maar dat is de afgelopen decennia veranderd. Vooral het succes van de Volvo FH laat die omslag goed zien. Het comfort en de kwaliteit van een FH maakt dat dit bij veel chauffeurs inmiddels een geliefde truck is geworden. Anderen blijven echter sceptisch.

Het is vaak een kwestie van proberen, zo blijkt tevens uit het verhaal van K&S Transport uit Hemmant nabij Brisbane in Queensland. Zij hadden al enkele CF’s lopen, samen met een stel Kenworths, en zij kregen één van de tien test-XF’s: een Super Space Cab met 510 pk. De truck werd ingezet op een vaste rit tussen Brisbane en Cairns, een afstand van 1.700 kilometer (one-way) over vooral slingerende highways. Op de foto zie je de DAF op een stuk weg in de heuvels en subtropische omgeving van Noord-Queensland in de buurt van Cairns.

XF105 slaat aan in Australië

“De vaste chauffeur is echt blij met de truck”, zegt eigenaar Kelvyn Fuller. “Wat betreft de trekkracht, je merkt dat een zware Kenworth Aerodyne Series 60 niet uitloopt op de hellingen. De 510 pk zijn meer dan genoeg voor het single trailer-werk, en als het werk meer wordt, hang ik er ook graag een B-double achter.” De verbruikscijfers waren daarnaast zo goed – 1 liter op 3,7 kilometer – dat er een andere fuel stop-routine ontstond. De truck kwam gewoon verder op één tank dan zijn voorgangers.

In de B-double-markt ziet het er naar uit dat de XF een geduchte concurrent wordt van de vooral de Volvo FH, Iveco Stralis, Scania R-serie, Mercedes Actros, Freightliner Argossy en Kenworth K200. Voor het zwaardere roadtrain-werk is de 12,9 liter MX-motor te licht. Alleen Volvo’s FH16 en Scania’s achtcilinders doen mee in dat segment, en moeten daar opboksen tegen Western Stars, Kenworths, Macks en Freightliners.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie