Wijzigingen Code 95
| 14:37 | Arjan Olsthoorn

Wijzigingen Code 95 per 1 januari 2021

Per 1 januari 2021 gaat de gewijzigde Richtlijn vakbekwaamheid bestuurders in. Speciaal voor chauffeurs en opleiders zette het CBR alle wijzigingen Code 95 op een rij. De ingangsdatum waarop alle onderstaande wijzigingen ingaan is 1 januari 2021. Dit betekent dat tot die datum alles plaatsvindt volgens de huidige regels.

Vanaf 1 januari 2021 wordt er een limiet gesteld aan hoe vaak een nascholingscursus herhaald mag worden in een nascholingscyclus van 35 uur. Iedere beroepschauffeur mag in een nascholingscyclus één cursus herhalen en de overige cursussen moeten uniek zijn. Een cursus die meetelt voor meer dan 7 uur, mag niet worden herhaald binnen een nascholingscyclus.

Voorbeeld 1: Een chauffeur volgt de ‘U03-1 Lading zekeren’ twee maal in een nascholingscyclus. De drie overige cursussen moeten uniek zijn.

Voorbeeld 2: Een chauffeur volgt de ‘U16-2 Heftruck’. Deze cursus bestaat uit 2 nascholingsdagen die beide meetellen voor 7 uur. Deze cursus mag niet worden herhaald in de nascholingscyclus.

Overgangsregeling voor variatie binnen de nascholing

Heeft een chauffeur vóór 1 januari 2021 een cursus meer dan één keer herhaald? Dan gaan deze nascholingsuren bij de overgang naar het nieuwe regime niet verloren. Na 1 januari 2021 mag in dezelfde nascholingscyclus deze cursus niet nog een keer herhaald worden.

Voorbeeld 3: Een chauffeur volgt in 2018, 2019 en 2020 de cursus ‘U19-1 Leefstijl’. In 2021 kan deze dus niet nog een keer worden gevolgd binnen dezelfde nascholingscyclus, maar die 21 uur aan nascholing gaat niet verloren voor de chauffeur door de wijzigingen in de Richtlijn.

Opgeknipte cursussen

Maakt u gebruik van theoretische nascholingscursussen die worden verdeeld over meerdere dagen? Per 1 januari 2021 moeten die op aaneengesloten dagen (m.u.v. zon- en feestdagen) plaatsvinden. Dit geldt niet voor nascholingscursussen met e-learning en praktijktrainingen. Daar blijft de huidige 10 kalenderdagen van kracht.

Voorbeeld 1: Een cursus ‘U21-1 EHBO’ wordt opgeknipt in 2 dagdelen. Dagdeel A vindt plaats op 4 januari 2021. Dan moet dagdeel B plaatsvinden op 5 januari 2021.

Voorbeeld 2: Een cursus ‘W01-1 Het Nieuwe Rijden (HNR)’ wordt opgeknipt in 2 dagdelen. Dagdeel A vindt plaats op 4 januari 2021. Dan mag dagdeel B tot 10 kalenderdagen na 4 januari 2021 plaatsvinden.

Geen overgangsregeling voor opgeknipte cursussen

Er is voor opgeknipte cursussen geen overgangsregeling. Dit betekent dat het niet mogelijk is om een dagdeel A plaats te laten vinden op bijvoorbeeld 30 december 2020 en dagdeel B op 3 januari 2021.

Maximaal aantal uren e-learning

Er wordt een limiet gesteld aan het aantal uren e-learning dat iemand in een nascholingscyclus van 35 uur mag volgen. De limiet is 12 uur. Vanaf 1 januari 2021 kunnen nascholingscursussen uit vier uur e-learning bestaan. Een chauffeur kan dus drie cursussen van vier uur e-learning volgen.

Voorbeeld: Een chauffeur volgt 3 cursussen met elk 4 uur e-learning en heeft daarmee zijn maximum bereikt. De 2 resterende cursussen mogen geen e-learning bevatten.

Overgangsregeling e-learning

Wanneer een chauffeur voor 1 januari 2021 al meer dan 12 uur e-learning heeft gevolgd, dan blijven deze gevolgde nascholingsuren staan.

Voorbeeld: Een chauffeur heeft in 2020 reeds 4 cursussen gedaan met elk 4 uur aan e-learning. Dat is in totaal 16 uur. Deze gevolgde nascholingsdagen blijven behouden, maar in 2021 voor de resterende cursus in de nascholingscyclus kan geen cursus meer gevolgd worden met e-learning.

Verplichte opleidingen op grond van andere EU-wetgeving

Binnen Europa gelden ook andere verordeningen en richtlijnen die een opleiding verplichten. Denk bijvoorbeeld aan het vervoer van vee of pluimvee en het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR).

De nieuwe Richtlijn schrijft voor dat in de nascholingscyclus van 35 uur slechts één van de opleidingen uit andere verordeningen en richtlijnen mag meetellen voor zeven uur nascholing. Een uitzondering hierop is de ADR opleiding. Deze mag vanaf 1 januari 2021 voor 14 uur meetellen, waarbij het niet uitmaakt of het om de initiële of de verlengingsopleiding gaat. Indien voor 1 januari 2021 reeds meer dan 14 uur is gevolgd, blijven die uren behouden, maar zijn aanvullende uren uitgesloten binnen dezelfde nascholingscyclus.

Voorbeeld 1: Een chauffeur volgt de cursus ‘U01-2 ADR’ (nu nog ‘U01-4 ADR’) bestaande uit 2 dagen = 14 uur. Deze chauffeur mag in dezelfde nascholingscyclus niet ook nog een cursus ‘U12-1 Chauffeur pluimveetransport of chauffeur veetransport’ volgen.

Voorbeeld 2: Een chauffeur volgt de cursus ‘U12-1 Chauffeur pluimveetransport of chauffeur veetransport’. De chauffeur mag in dezelfde nascholingscyclus niet nog één nascholingsdag van de cursus ‘U01-2 ADR’ laten meetellen.

 

33 Reacties
  1. Wat er op een cursus verteld wordt kan men ook thuis achter de computer doen. Even inloggen met Digid bij CBR cursus volgen en klaar. En dan voor minimale kosten bijvoorbeeld € 50,00. Bij een opleidingsinstituut worden gewoon teveel kosten in rekening gebracht en moet je vaak de les volgen in een slecht verwarmde ruimte of waar je uit zweet bij warm weer. Iemand voor de klas die zelf al 30 jaar niet meer rijd of een thuiszittende politieman die wat wil bijverdienen. En dan 7 uur terwijl het in 2 uur klaar kan zijn. gewoon geldklopperij.

  2. Ik wil hier zeker wel wat over kwijt. Ik vind het baantjes creëeren.
    Toen ik er 5 jaar geleden voor het eerst mee in aanraking kwam dacht ik, wat moeten ze me in godsnaam in 35 uur tijd vertellen.
    Ik vind dat elke cursus met twee uur ingekort kan worden. Mijn instructeur die mij de cursus praktijk zuinig rijden afnam zei het ook al dat die 3 uur praktijk makkelijk in anderhalf uur kan plaatsvinden. Je zit eerst een kwartier koffie te drinken en het laatste half uur ook.
    Daarbij vind ik het baantjes creëeren en de baas of jijzelf op kosten jagen, belachelijk veel geld.
    Ik ben nu weer bezig en ben 55 jaar, maar na 5 jaar denk ik niet meer te willen chauffeurs.
    Deze tijdrovende geldklopperij moet afgelopen zijn.

  3. Goedendag, de boel plat gooien lijkt mij een goed idee om die onzinnige code 95 af te laten schaffen, ze waren nascholing ook van plan te laten gelden voor de zorg, die staken 1 dag en weg nascholing, ik ben een lange tijd uit de running geweest, wil graag weer rijden, alleen die code 95 staat me erg tegen, ben wel met grote tegenzin bezig maar wat een onzin, ik heb 27 jaar gereden, ben 54, moet alleen nog praktijk doen met een instrukteur van 19 jaar op een lesauto, waanzin, ik denk na om het maar te laten zitten.

  4. Very happy that I am not driving in Europe anymore,I did my CCVB in the Netherlands 36 years ago,what did changed that dramatically that you need this shit.
    Driving in North America now,best I ever did

  5. Grote onzin zoals het hier gaat , dan bij de grens maar controleren of die vrachtwagens die de grens over komen het ook hebben . Anders hier ook niet nodig . Net als in Frankrijk gewoon het hele land platgooien en elke oprit een vrachtwagen er dwars op .
    Kijken of de klootzakken die dit willen het eindelijk eens gaan begrijpen .

  6. Het is de grootste onzin die er bestaat Ik word ook echt geen betere of veiligere trucker door dit
    geneuzel Voel me net zon derde rangs burger die naar de schoolbanken terug moet omdat hij zn vak niet verstaat Met dank aan die ellende die in de eu zitten en nog nooit een vrachtwagen van binnen gezien hebben Laat staan dat ze verstand van ons vak hebben Terwijl ze van onze centen op dikke pluche zitten daar in Brussel Heb meegemaakt dat er zo.n figuur binnenkwam die een pompwagencursus moest geven en die openlijk toegaf dat hij geen enkel idee had hoe zo,n ding werkte en dat moet jou dan gaan vertellen hoe je dat moet gaan doen Het is veelal ook verschrikkelijk slaapverwekkend en als je klaar bent vraag je je af wat je er mee moet Het gene wat ik dan nog wel leerzaam vond was de cursus zuinig rijden Omdat ik dat nu ook toepas in mn personenauto wat me een leuke slok benzine scheelt

  7. Stel eerst maar eens eisen aan docenten die cursus geven en rijscholen. Wat ben ik daar een kwezels tegen gekomen.
    Voor lezen uit boek , lekker wat bij verdienen tijdens je pensioen of ex chauffeur die niemand meer wil inzetten!
    Geldklopperij.
    Gelukkig is de lunch en koffie vaak wel goed .

  8. Jonge jonge wat een regeling weer . Kosten post voor transport sector .
    Pff Nederland staat weer vooraan als beste jongen van de klas .
    Ooit mijn chauffeurs diploma gehaald en groot rijbewijs “ niet meer geldig “ als ik geen code 95 heb .
    Hoe zit het met diploma kapper , loodgieter enz of certificaat handhaver , opgeleiden politie agent enz
    Wat een regeling.
    Controleer eerst maar eens de truckers uit landen die wonen op de parking, rijden of ze les hebben gehad op paard en wagen.
    Jongens goed bezig jongeren staan in de rij om trucker te worden , top baan , goed salaris, bij scholing in vrije tijd , veel aanzien , fijne werktijden enz
    Europa ga zo door en houdt vol . Laat nog meer landen toe tot Europa , gooi grenzen ook open voor rest wereld kan olifant bestuurder ook hier komen rijden .

  9. deze onzin is toch maar weer fijntjes uitgevonden in Nederland en afgekeken door Brussel waardoor wij als Belgische beroepschauffeurs ook met dezelfde gekheden opgezadeld worden.Akkoord, iedereen vergeet wel zaken i.v.m. het verkeersreglement maar waarom 35uur per 5 jaar alles herhalen van herhalen en herhalen.Het zou voor iedere houder van een Europees rijbewijs verplicht
    moeten zijn om de 20jaar een opfrissingscursus te volgen.

  10. Deel deze mening ook,ben gepensioeneerd chauffeur,deet nog wel eens een bedrijf uit de brand helpen ,maar dat kan nu niet meer door de code95,ik ga deze cursus niet meer doen ,en voor het bedrijf is het te kostbaar voor die paar keer per jaar,heel veel ouderen zouden best af en toe nog willen rijden,maar word onmogelijk gemaakt door die flauwekul,zonde van onze ervaring ,

  11. Zolang er ZINVOLLE cursusuren gevolgd moeten worden kan ik het begrijpen. Maar er zitten ooit best zinloze herhalingen tussen van zaken die we als BEROEPSCHAUFFEURS allang weten, of erger nog: in onze dagdagelijkse praktijk nooit nodig hebben. Dàn zijn het zinloos bestede (vrijetijds)uren!

  12. Ja dat zijn de regeltjes vroeger chauffeursdiploma en nu code 95 wat gaan ze nog verzinnen code 100 hoe moet ik een wiel wisselen of hoe moet ik aankoppelen zodat ik mijn trailer niet verlies het is en blijft GROTE onzin

  13. Er rijden zo ontzettend veel kneuzen op de weg die ooit hun rijbewijs B gehaald hebben. Sommigen zijn zelfs een gevaar op de weg.
    En wij als beroepschauffeurs moeten code95 verplicht halen.
    Eigenlijk is het de omgekeerde wereld.
    Wie zou er nu VEILIGER rijden op de weg? Een beroepschauffeur die DAGELIJKS op de weg zit, of opoe Truus die eens in de twee weken met angst en beven de weg op gaat?
    IK vind, afschaffen die code95!! Het is een grote onzin. Verzin eens iets dat de gewone automobilist een verplichte cursus moet doen om de zoveel jaar!! Maar die halen eens hun rijbewijs en DAAR wordt nooit meer naar omgekeken. Ik ken zat gasten in mijn omgeving die een rijbewijs hebben en amper durven of kunnen rijden, uiteindelijk geslaagd zijn omdat ze al zo vaak gezakt waren. Uit “medelijden” hebben ze die personen toch maar laten slagen. En dat zijn de potentiële gevaren op de weg. En wat te denken van al die huisvrouwtjes die moeten laten zien dat ze het voor elkaar hebben. Rijden in grote MPV’s en ze kunnen er amper in rijden. Tja, status zullen we maar zeggen.
    Kortom, het is belachelijk dat iemand die DAGELIJKS op de weg zit “BIJGESCHOOLD” moet worden en de gewone automobilist die vaak zit te kutten in het verkeer kan doen en laten wat ‘ie wil. Die gasten zouden eens BIJGESCHOOLD moeten worden.
    Maar het is zoals het hier in dat achterlijke Nederland altijd is, daar in Den-Haag worden net altijd de verkeerde beslissingen genomen.
    Dus: AFSCHAFFEN die achterlijke code95 en een VERPLICHTE BIJSCHOLING voor de gewone automobilist. Daar heb je in het dagelijks verkeer veel meer aan, want d’r zit me toch een partij brandhout op de weg, dat ik me serieus wel eens afvraag, hoe is die aan z’n rijbewijs gekomen!

  14. Word tijd dat de chauffeurs er maar eens tegenin gaan. Want hier neerzetten leverd ook weinig op. Ze doen wat ze willen en der is niemand die er wat mee doet. Het is zakken vullen voor de bedenkers en ze vergeten dat sommige ook al voor die diploma hebben betaald. En wat krijg je terug niks dus. Ik zeg staking bij de cbr kantoor platgooien met vrachtwagens voor een dag.

  15. Het kost alleen veel geld en tijd en alleen de( r) overheid wordt er indirect beter van .
    In werkelijkheid wordt de overheid er alleen slechter van omdat het geld kost en niks opleverd .Er komt minder belasting binnen en de cursussen worden gegeven door gepensioneerden die totaal geen verstand van het vak hebben omdat ze in het verleden totaal wat anders hebben gedaan .
    De vakbekwaamheid gaat er dus zelfs door achteruit !
    Dit zou direct verboden moeten worden .
    Je hebt immers aangetoond dat je de betreffende papieren hebt gehaald en de praktijk is de beste leerschool .
    Want ik leer nog dagelijks en code 95 demotiveerd enorm wat de beroepsgroep van vrachtwagenchauffeur behoorlijk naar beneden haald en alleen ongemotiveerde chauffeurs aantrekt met alle gevolgen van dien !

  16. Die hele code95 is een grote aanfluiting!
    Kijk nu eens hoe een Nederlandse chauffeur zich op de weg manoeuvreert of zo’n Oostblokker.
    Code95, het is alleen maar geldklopperij en je hebt er geen reet aan.
    Zo ook een keer code95 “zuinig rijden” gedaan. Nou ik weet het niet hoor. Mijn baas spaart meer geld uit/verdiend meer als, ik een paar vrachten extra doe, dan dat ik zuinig ga rijden.
    Ik vraag me serieus af of er ook wel eens mensen zijn die zakken voor code95. Kan het me haast niet voorstellen.

    Maar goed, dit zal wel weer verzonnen zijn door een of andere “geleerde” met een vet betaald salaris, achter z’n muf bureau dik in het pluche.

  17. Het is een grote vieze vuile geldklopperij alleen de Polen en Roemenen e. d. kunnen het zo op internet kopen voor 75euro. Waardeloze instelling hier in Nederland. Grote kut zooi.

  18. Snap niet dat er nu nog meer regeltjes komen het was al genoeg gedoe
    Mijn baas heeft ongeveer 400 chauffeurs wat denk je dat het ffe kost
    Maar ook voor n klein bedrijf is het weer n extra last waar je niks voor terug krijgt
    Nederlabd gaat kapot aan de regelgeving
    In transport maar ook bv boeren bouw
    Jammer dat ze het gezonde bedrijven en ondernemers zo lastig maken om gewoon je ding te kunnen doen

  19. Ik ben een gepensioneerde Internationaal chauffeur en had zo’n 43 dienstjaren, hiermee bedoel ik de goede jaren als chauffeur mee, want ik zou voor geen geld nog willen ruilen met de huidige vrachtwagenchauffeur. Vroeger dan reden de chauffeurs ook van A naar B en dan hadden ze die code 95 ook niet op zak, je had wel een ADR bewijs nodig indien je het als retourvracht nodig had, heb het nooit nodig gehad. Ik vind al die verloren tijd zo zielig, want uiteindelijk is het zoals hierboven reeds gemeld is een hele geldklopperij.

  20. die code 95 mogen ze gerust afschaffen .
    nu vragen ze zich af waarom er geen jonge chauffeurs bij komen !!!
    iemand in een fabriek hoeft ook geen verplichte cursus te volgen op ze vrije zaterdag (zullen ook wel bedrijven zijn die het door de week doen ik ken ze niet voor zover ik weet )
    als het nu nut had zij ik oke maar dat heeft het niet helaas .

  21. Met 71 moest je die cursus die mogen ff doen er moest gvd zware straf op staan die personen verpesten alles blijf thuis of ga bij zorgcentrum vrijwillig werken zo geef je de jeugd ook een kans ipv nu met nul uren contracten te werken stelletje zielige personen

  22. Zou eens beginnen met de buitenlandse chauffeurs, Polen, Roemenen die hebben het rijbewijs bij een pakje boter gekregen en houden zich hier aan niet een regel
    Zitten zelfs met drank opmachter het stuur
    Zijn de grootste brokkepiloten
    Ben geen vrachtwagen chauffeur maar vind dit gewoon belachelijk
    Het rijbewijs halen was al duur genoeg
    Geld klopperij noem ik dit

  23. Vindt het onzin die code 95 na 40 dienst jaren nog steeds in de schoolbank en het is steeds allemaal het zelfde gezeik. Als hun het bij baantje maar behouden vaak zijn het ook nog gepensioneerden die de cursus geven.

  24. Ik vind code 95 in dit geval wel leerzaam. Nieuwe regels en veel dingen die je niet wist komen dan boven drijven. Ik heb verschillende keren op code 95 gezeten, idd het is wel langdradig…maar het ligt er ook wel aan wie dat doet. Heb ook leuke mensen gehad die het leuk konden vertellen, dat scheelt een hele hoop. Maar er zaten er ook echt veel chauffeurs stoer te doen die dit allemaal onzin vinden, en dan vroeg zo’n man van de code 95 wat, dan zaten ze met de bek vol tanden! Ineens weten ze niks meer. Het is echt wel verfrissend hoor, maar niet alles is even leuk daarmee ben ik het wel eens.

  25. Wat een gelul, er is al zoveel keuze uit curcussen. Straks heb je alle curcussen gedaan en dan? Want zoals ik het nu begrijp mag je niks meer dubbel doen. Moet je dan je code95 opnieuw halen? Laat ik ze nou niet op ideeën brengen.

  26. Hallo Piet,
    Inderdaad echt niemand heeft er wat aan alleen rijschool of cursus gevers worden er flink beter van.
    Hele code95 is een grote onzin iedereen vind er niks aan en luistert niet eens of zit te slapen.

    En het kost mij alleen maar veel geld en heb er niks aan.

  27. Mooie curces code 95 5keer bladel helmond woon ik 45km heen 45 terug op zaterdag met je 71 jaar nog na 45jaar chaffeur was te doen iedre kennis moesten lachen bij dit verhaal 95

  28. niet best ze weten uit verveling niet wat ze nog verder moeten verzinnen om ons het leven als vrachtwagenchauffeur moeilijk te maken zin los geld verspillen zo houden ze zelf aan het werk

  29. Vind die code 95 alleen maar geld klopperij.
    Had die troep eerst niet nodig en vlak voor mij pensioen moet je die code 95 nog halen.
    Zouden ze bij CBR nou echt denken dat je een betere chauffeur word met die code 95.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie