Wijnsma knettert het hardst
| 17:34 | Korneel Luth

Wijnsma knettert het hardst

De Scania van Wijnsma Transport heeft tijdens het Truckstar Festival het meeste geluid geproduceerd.

We hebben het over de decibellencontest van Scania-fansite V8power natuurlijk, inmiddels een vast onderdeel van het Truckstar Festival. Want dat sommige trucks flink wat herrie kunnen produceren, dat is duidelijk. Maar wie knettert er nou het hardst?

Daarvoor stond opnieuw de meetapparatuur van V8power langs de baan opgesteld. De Scania R500 van Jan Wijnsma Containertransport bleek maar liefst 106,1 decibellen het publiek in te werpen en werd daarmee de winnaar!

Winnaar

Vóór de finale spraken we bij toeval al kort met chauffeur René de Swart (openingsfoto). Ongeveer zijn hele chauffeursloopbaan heeft hij Scania V8 trucks gereden. René over zijn winnende Scania: “Het V8 gevoel blijft gewoon mooi. Het is een erg plezierige truck om mee te werken. ’s Ochtends als ik de sleutel omdraai geniet ik al van deze auto.” René verwachtte tijdens het gesprek niet dat hij zou winnen: mede deelnemer Van Leeuwen was namelijk op zaterdag favoriet. 

Op de voet gevolgd, met maar een tiende decibel minder kwam de Scania 144 530 van G. M. Martema langs de meetapparatuur gebruld. Deze truck werd tweede.

Op de derde plaats eindigde de Scania R-serie van G.J. van Leeuwen met een zeer indrukwekkende 105,8 decibellen.

Specialist

Een andere opmerkelijke deelnemer was Steven (Steve) Heemskerk, die in het dagelijkse leven zijn eigen bedrijfje runt in het opbouwen van trucks. Ook bouwt Steve open uitlaatpijpen zoals die onder de trucks van de contest-deelnemers te vinden zijn. Volgens velen is hij daarin dé specialist. Voor het Truckstar-Festival bouwde hij een bijzonder uitlaatsysteem onder de Scania R500 van zijn oom. Maar liefst twaalf meter uitlaatpijp hangt er onder de truck. En daarin zit volgens Steven ook het geheim van een goede sound: “Hoe langer de uitlaatpijp, hoe harder de sound. Daarnaast is het belangrijk dat de uitlaatklep enige tegendruk opbouwt”, verklapt hij aan ons. Toch mocht het niet baten: Steve’s truck produceerde weliswaar een stevige sound, maar nét niet op het juiste moment. Blijven oefenen! 

Extra foto's Truckstar 13/2015

Steven Heemskerk weet hoe hij een goede sound uit een truckmotor moet krijgen 

Ter vergelijking…

Tot slot nog even een vergelijking: een straalvliegtuig dat erg laag overliegt, levert op de grond ongeveer 103 decibellen aan herrie op. Een helikopter die op dertig meter hoogte in de lucht hangt resulteert in 100 decibellen op de grond.

Deze trucks zitten alle drie boven deze niveaus en zijn simpelweg oorverdovend. Daarnaast zat de ‘zachtste’ deelnemer aan de finaleronde, nog altijd op 101,9 decibel. In de finale stonden achttien trucks. Zie de uitslag hieronder.

Wijnsma knettert het hardst

2 Reacties
  1. De competitie is niet zinloos en deze mag gerust deel uitmaken van het truckstar festival, waarom niet ? De boog moet niet altijd gespannen staan. De vraag is wel, hoeveel van deze bovenvermelde trucks zullen op maandagmorgen terug met gewone uitlaten rijden ? Zal er 1 van de 18 erbij zijn, want ik veronderstel dat de anderen allemaal dagdagelijks met deze vrije uitlaten rijden en daar komt het zinloze. Constructeurs worden aan alle kanten opgelegd om motorgeluid te verminderen , die nu ergens tussen 77 en 80 db is. let wel 90 db is het dubbele van 80 db, dus 100 db is het dubbele van 90 db en 106 db is 60 procent meer dan 100 db. Met andere woorden, de luidste truck produceert 260 procent meer geluid dan een normale standaard truck. Zoals truckstar zelf vermeld, dat die decibels hoger zijn dan een straaljager, waar is men dan mee bezig. Op de openbare weg zou zulks moeten verboden worden. Dit helpt het imago van het wegvervoer kapot. De cowboytijd is al lang voorbij. Voor zulke trucks op de baan geldt maar 1 regel, eraf halen, APK en kentekenbewijs intrekken tot er terug normale uitlaten op staan. Ikzelf ben lange afstandschauffeur ( Spanje/Portugal/Scandinavie) maar met zoiets valt gewoon niet te rijden. Voor degene die dit geluid op de openbare weg toch tof vinden, moet ik teleurstellen want rapper als 91-92 km/h loopt jullie wagen toch niet. Een beetje zoals een bodybuilder , veel blaadjes en weinig druif.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie