Wie helpt NL chauffeur in Duits ziekenhuis
| 22:12 | Truckstar Redactie

Wie helpt NL chauffeur in Duits ziekenhuis

Na een ernstig ongeval tijdens het laden ligt de Nederlandse chauffeur Peter Heibroek (47) inmiddels al drie weken in een Duits ziekenhuis. Hij wil naar Nederland, maar dat kan niet.

Een zwaar ongeluk, en een ziekenhuis-verblijf van in totaal acht weken. Het is dramatisch genoeg. Maar het ziekenhuis waar Peter ligt, is in Heidenheim in Zuid-Duitsland, (zie foto), een dikke 700 kilometer van zijn woonplaats Veendam. En ook al is de zorg in het Duitse ziekenhuis uitstekend, Peter voelt zich gevangen en wil niets liever dan de laatste vijf weken in een Nederlands ziekenhuis liggen. Wie kan hem helpen? En wat is er gebeurd?

Stalen buis van 900 kg
Peters nare verhaal begint op 19 december. Bij het laden van een set stalen buizen in Heidenheim kreeg hij een van de 800 kilogram wegende buizen gedeeltelijk over zich heen. Gevolg, een dubbele bekkenbreuk en een ziekbed van in totaal acht weken, gevolgd door een revalidatieperiode.

Na het ongeval werd Peter direct naar het ziekenhuis van Heidenheim vervoerd en geopereerd. Zoals gezegd is er met de Duitse zorg niets mis; hij is goed geopereerd en wordt uitstekend behandeld. Maar Peter ligt in een nieuw gedeelte van het ziekenhuis waar nog geen internetverbinding is. Bezoekers heeft hij ook nauwelijks tot niet vanwege de 700 kilometer afstand. Een telefoon heeft hij gelukkig wel, zodat hij met enige regelmaat kan bellen met zijn vader en zijn broer.

Wie haalt Peter naar Nederland?
Niemand wil echter de kosten betalen voor repatriëring naar een Nederlands ziekenhuis. Omdat Peter liggend vervoerd moet worden zou een dergelijk transport tussen de 5.000 en 6.000 euro gaan kosten.

Peter heeft een ziektenkostenverzekering bij Menzis, maar die willen de repatriëringskosten niet betalen omdat er geen medische noodzaak is voor transport naar Nederland. Peter heeft tevens een doorlopende reisverzekering bij de ANWB, maar die zegt dat de reisverzekering niet voor bedrijfsongevallen bedoeld is.

Volgens de FNV, waar Peter een rechtsbijstands-verzekering heeft, moet Peters werkgever, Jonker Transport uit Veendam, de kosten betalen. Dit bedrijf zegt echter dat in de cao staat dat de werkgever alleen in geval van medische noodzaak de kosten moet betalen.

Weet iemand een oplossing?
En daarmee is Peter van het kastje naar de muur gestuurd, en terug bij af. Zijn vraag is daarom simpel: Weet iemand een oplossing?

Wie stuurt Peter een kaartje?
Gezien al het bovenstaande is de kans groot dat Peter voorlopig in Duitsland moet blijven. Een andere vraag is daarom deze: Wie wil Peter een kaartje sturen als blijk van medeleven?

Peters adres in Duitsland is:

Peter Heibroek
Kliniken Landkreis Heidenheim
Schlosshausstrasse 100
89522 Heidenheim an der Brenz
Duitsland

(Reacties kunnen ook naar de redactie van Truckstar gestuurd worden op o.a: redactie@truckstar.nl).

9 Reacties
  1. Peter vanaf deze kant sterkte , zo zie je maar weer , verzekeringen en cao regeltjes ,het kost je per jaar duiten met geld , voor je werkgever werk je je suf !! en Peter nu heb jij ze nodig ,laten ze je gewoon barsten en waarom ? de ziekenkostenverzekering denkt aan de centen de wergever aan z,n auto .

  2. Sorry dat ik het zeggen moet,maar ik vind de baas vaan peter een egoist,en denkt alleen aan zijn eigen portemonee.Daar komt bij dat menzis wel eens een uitzondering in dit geval kan maken.Gelukkig hebben de ANWB en de menzis nu een oplossing gevonden voor peter zijn probleen,maar vind deze dingen veel te lang duren voor ze uitgevoerd kunnen worden.Belachelijk gewoon!!!!!!!!!!

  3. Ok meelevende reactie tot nu toe, maar even concreet:

    ik ben nu even werkloos en wil mijn tijd best besteden om Peter op te halen. Als iemand een ambulance regelt is dat zo gepiept. Als de instanties samen, bv werkgever en zorgverzekeraar en truckstar de handen ineen slaan en samenwerken zijn de kosten toch wel te dragen? Ik stel mezelf als chauffeur belangeloos beschikbaar in ieder geval..

    Uiteraard moeten we de discussie eens aan met z’n allen hoe dit allemaal geregeld is. Zelf ben ik een keer terug komen rijden met een zwaar gekneusd schouderblad re en met een handgeschakelde auto geen pretje

    ik hoor het graag

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie