| 13:49 | Arjan Olsthoorn

Werken in de sector Transport en Logistiek is zwaar

FNV heeft een enquete gehouden onder mensen werkzaam in de sector Transport en Logistiek. Dit was om te bepalen wat er in de nieuwe cao moet komen. Een belangrijke uitkomst van de enquête: werken in de Transport en Logistiek is zwaar werk!

In totaal hebben 781 mensen hun mening gegeven. Het overgrote deel is werkzaam als chauffeur nationaal of internationaal. Twee op de vijf (40%) geeft aan te verwachten het werk niet vol te kunnen houden tot de pensioengerechtigde leeftijd. Twee derde (67%) van de collega’s die de enquête heeft ingevuld denkt echter dat het werk wél vol te houden zou zijn tot het pensioen als er betere ouderenregelingen zouden zijn.

Daarnaast geeft maar liefst 84% aan dat zij graag eerder met pensioen zouden gaan. Het werken in de Transport en Logistiek is zwaar vanwege de lange dagen, vele uren en de fysieke omstandigheden. Een paar reacties:

  • ‘Steeds meer sjouwwerk (klantenbinding ) en door postkoetssysteem vaker laden lossen, en vooral afbinden sloopt je’
  • ‘Fysiek zwaar, lange dagen’
  • ‘De onregelmatigheid, ploegendienst. Teveel uren maken’

Nieuwe afspraken in de cao
Een generatiepact afspreken waarbij men minder kan gaan werken, iets van loon inlevert maar waarbij de pensioenopbouw volledig blijft doorlopen (bv de 60-80-100 of 80-90-100 regeling) is erg populair. Daarnaast zijn ook andere afspraken van belang. In volgorde van de deelnemers aan deze enquête:

  • Nieuwe vroegpensioenregeling
  • Alle looncomponenten mee laten tellen voor pensioenopbouw
  • Geen nachtdiensten en/of weekendwerk voor oudere werknemers
  • Afspraken gericht op verbeteren indexatieperspectief pensioenfonds
  • Afspraken gericht op duurzame inzetbaarheid
6 Reacties
  1. Je moet natuurlijk het kaf van het koren scheiden maar zeker 80% van de werkgevers in het transport is bagger,nooit is het genoeg dagen van 12 uur is voor hun heel normaal ,je moet nu eens tegen mensen zeggen die bv in een fabriek of op kantoor zitten, eens uitleggen dat jij als werkgever het werk zo inplant dat je structueel 4 of 5 uur langer op een dag moet werken nou ik dacht het niet zeggen ze dan.
    Het basisloon zal echt 4 tot 500 euro netto omhoog moeten dan zal het zo afgelopen zijn met al die lange werkdagen en kunnen wij als chauffeurs ook eens s“avonds ook eens warm eten bij de vrouw.
    Ik ben nu 59 jaar oud en ben het spuugzat en als je dan vraagt om minder te kunnen werken krijg je nog geen antwoord,maar ja zie maar eens iets anders te vinden.
    Wat een fustratie allemaal maar ben het wel weer even kwijt jammer dat het allemaal zo moet

  2. Ik heb 7 mnd distributie gereden vroeg op (midden in de nacht ) lange dagen slecht loon C0 was toen €10,71 bruto per uur bij een grote transporteur
    Zit nu op kantoor voor het loon van D5.
    En de sector maar klagen over geen mensen

  3. Ik ben met transport gestopt vanwege de intollerantie van de overige weggebruikers, en de slechte doorgroeimogelijkheden. En wie durft te zeggen dat chauffeurs vrijheid hebben weet niet wat een tachograaf is. Toch kun je met vergoedingen en structureel overwerken zomaar € 3.000,- netto verdienen. Daar kunnen veel accountmanagers / alleen maar van dromen. Zwaar is het soms wel. Maar daar kies je zelf nog altijd voor, er is genoeg chauffeurswerk zonder sjouwen.

  4. Salaris is een fooi .Echt bel achelijk. Geen fatsoenlijk salaris is geen personeel daaag transport .ga ff verder op de stads bus 32 u pw oja heb ook nog ouwelullendagen dus 1 week 32 u andere week 24 u. En als me dat teveel is gooi ik er nog ff een compensatie dag ertegenaan 7 per jaar. En toch 2130 netto. Daaaaaag transport.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie