Waanzinnige combinatie voor Transtolk
| 07:52 | Truckstar Redactie

Waanzinnige combinatie voor Transtolk

Je kunt hem sinds enkele weken tegenkomen: de R730 combinatie in originele huiskleuren van Transtolk uit Maasdijk.

Transtolk, specialist in vervoer van groente,  fruit, bloemen en planten kent al een lange historie. In 1961 startte chauffeur Goof Stolk met een Mercedes 312 zijn transportbedrijf ‘Internationaal Transport G Stolk’. In 1985 richtte Ton Stolk het bedrijf ‘Transtolk’ op, dat een jaar later werd samengevoegd met ‘Internationaal Transport G. Stolk’ tot ‘Transtolk B.V.’. In 2012 werd de start van het bedrijf, en daarmee het vijftigjarig jubileum, onder andere gevierd met een Scania R730 in jubileumuitvoering. Deze motorwagen-wipkar combinatie werd gespoten in de originele huiskleuren en op de bakken zijn afbeeldingen van vroeger tot nu terug te vinden. Zoals de eerste Mercedessen, een stoere F89 combinatie, maar ook een verse R730 in de huidige huisstijl, waarbij de cabine volledig rood is uitgevoerd.

Waanzinnige combinatie voor Transtolk
De jubileum Scania waar Willem Pijpers dagelijks mee onderweg is (foto: transtolk.nl)

Originele kleuren

“Bij wijze van uitzondering hebben we ook deze nieuwe combi in de originele kleuren laten zetten”, vertelt Jorien Stolk, planner en fleetmanager bij het bedrijf van zijn vader en oom. “Omdat veel auto’s meerdere chauffeurs kennen, bijvoorbeeld door het opstappen of door vrije weekenden op te vullen met andere berijders, willen we dit ook uitzondering laten. Een auto als deze vraagt gewoon om een vaste chauffeur die zuinig op zijn spullen is”. Willem Dekker, zo’n 14 jaar aan Transtolk verbonden is dat absoluut en zo mag hij zich de chauffeur van deze combinatie weten. Een andere Willem, Willem Pijpers, is vaste bestuurder van de jubileum combinatie.

Waanzinnige combinatie voor Transtolk
Strak, zo laat de nieuwe combinatie van Transtolk zich het beste omschrijven (foto: Rob de Visser) 

Streamline

Leuk detail van de nieuwe Scania motorwagen is de Streamline cabine, maar een Euro 5 motor onder de kap. “We wilden persé een 730’er”, legt Jorien uit, “maar deze is nog niet leverbaar als Euro 6. Daarom hebben we voor deze samenstelling gekozen”. Verder loopt de V8 motor niet alleen op diesel alleen; aan het chassis hangt ook een 150 liter grote LPG tank. “Hier hebben we eerder ervaringen mee opgedaan met onder andere een R620’er. We zijn benieuwd of deze R730 ook zulke goede cijfers neerzet als zijn voorgangers”. De asconfiguratie is niet nieuw voor Transtolk, dat een wagenpark van 43 eenheden kent. Waar eerder geëxperimenteerd werd met langere vier assige motorwagens , richt de vervoerder zich nu meer op deze samenstelling: een kortere motorwagen met een flinke drie assige wipkar. Hiermee komt de gewichtsverdeling op de assen beter uit. Feit is dat transportland er naast een hele functionele, vooral ook een hele mooie combinatie bij heeft gekregen!

Waanzinnige combinatie voor Transtolk
Stolk is al decennia een bekende naam op de weg (foto: Richard Stip)

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie