Moeilijke start 2013 MAN
| 15:38 | Korneel Luth

VW maakt truck-ambities niet waar

Volkswagen wil de grootste truckfabrikant van Europa worden, maar maakt die ambitie nog niet waar.

Het gebrek aan vooruitgang in de vrachtwagendivisie staat het streven om de grootste truckfabrikant in Europa te worden in de weg, maar ook om wereldwijd automotive marktleider te worden in 2018. Dat meldt het FD.

Wellicht einde oefening Leif Östling

Daar moet dus iets aan gedaan worden en dat kan het einde van de Volkswagen-carrière van de Zweed Leif Östling betekenen.

Östling is de voormalige topman van Scania en leidt nu de vrachtwagen-divisie bij Volkswagen. Hij heeft een contract dat in 2015 afloopt en dan wellicht niet verlengd wordt.

Scania werkt wel samen met MAN
Leif Östling (68) staat de verdere samenwerking tussen MAN en Scania volgens VW wellicht in de weg. 

Renschler van Daimler naar Volkswagen?

Als opvolger wordt de Duitser Andreas Renschler genoemd, de voormalige topman van Daimler Trucks. Maar het is de vraag of die in 2015 al bij Volkswagen aan de slag kan. Volgens de huidige Daimler-topman Dieter Zetsche kan Renschler niet zo snel naar Volkswagen vanwege een concurrentiebeding.

DAF XF 105 Super Space Cab van Marcel Bronsema
Andreas Renschler (links) als Daimler Trucks topman tijdens de IAA in 2012.

Later deze week gaat de top van Volkswagen zich buigen over de truck-ambities, tijdens een overleg over de jaarcijfers van 2013.

Miljarden in trage samenwerking MAN, Scania, VW

Volkswagen heeft inmiddels miljarden geïnvesteerd in de uitbreiding van het belang in Scania en de voorgenomen samenwerking tussen Scania en MAN – en Volkswagen. Maar dat levert Volkswagen nog niet genoeg op. Renschler zou de aangewezen man zijn om de samenwerking tussen Scania, MAN en Volkswagen te versnellen.

Volkswagen heeft op dit moment 62,6 procent van Scania in handen en 89,2 procent van het stemrecht. Het bedrijf zou overwegen of het uitkopen van de rest van het belang nodig is om de controle over het Zweedse concern te vergroten.

Scania zat niet te wachten op samenwerking met Duitsers

De samenwerking tussen Scania en MAN is door Scania nooit gewild. In september 2006 deed MAN een vijandig overnamebod op Scania voor 10,3 miljard euro. Scania topman Östling vergeleek dit bod toen met de Duitse blitzkrieg tijdens de Tweede Wereldoorlog. MAN trok haar bod later weer in, maar kreeg in 2008 toch zeventien procent van het stemrecht binnen Scania in handen.

Volkswagen kocht in eerste instantie een groot pakket Scania-aandelen van Volvo in het jaar 2000, nadat Scania-grootaandeelhouder Investor AB (van de steenrijke Zweedse familie Wallenberg) van de Scania-aandelen afwilde.

Dat leidde in eerste instantie tot fusieplannen tussen Scania en Volvo maar die werden gestopt door de mededingings-autoriteit van de EU. In Zweden zou Volvo/Scania negentig procent van de truckmarkt in handen krijgen, en dat was teveel. Ook in de andere Scandinavische landen zou het marktaandeel te hoog zijn geworden.

Volkswagen greep toen zijn kans, kocht een groot pakket Scania-aandelen en had vanaf dat moment een voet tussen de deur in Södertälje. Sinds juni 2012 heeft Volkswagen 75 procent van het stemrecht binnen MAN Truck and Bus in handen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie