VVD: onderzoek Oostblok-opleidingen
De VVD wil onderzoek naar de kwaliteit van Oost-Europese opleidingen voor het wegtransport.
Om precies te zijn: De VVD wil een nadere bestudering van de prijs- en kwaliteitsverschillen van opleidingen en nascholing in het wegtransport.
Nederlandse opleidingen zijn vaak duurder dan vergelijkbare opleidingen in andere landen. Tegelijkertijd lijkt het er sterk op dat de kwaliteit van Oost-Europese opleidingen te wensen over laat, terwijl Europees geregeld is dat het niveau gelijk zou moeten zijn.
Toezegging minister Schultz
Afgelopen week kwam dit aan de orde in de Tweede Kamer tijdens een debat met minister Schultz van Infrastructuur en Milieu. Na aandringen van VVD Kamerlid Barbara Visser heeft de minister toegezegd met TLN in overleg te gaan om in kaart te brengen of er daadwerkelijk grote verschillen zijn en om deze verschillen eventueel Europees aan te kaarten.
Want, ook branche-organisatie TLN wil dat er helderheid komt omtrent het sterke vermoeden Oost-Europese opleidingen daadwerkelijk slechter zijn. Overigens speelt ook corruptie een rol. Opleidingen kunnen nog zo goed zijn; maar als chauffeurs voor een paar tientjes een geldig ADR-diploma kunnen kopen of hun nascholing kunnen kopen of zelfs en CE-rijbewijs, blijven het slecht opgeleide chauffeurs.
Illegale cabotage
In het debat in de Tweede Kamer werd tevens gesproken over de cabotage-problematiek. In 2013 is de Europese cabotage-verordening in de Nederlandse wet verankerd en is de Inspectie Leefomgeving en Transpoort gericht gaan controleren.
Truckstar was bij één van die controles. Het bleek dat Oost-Europese trucks volop worden ingezet in binnenlands werk in Nederland. En dat is niet de bedoeling.
Een ILT-onderzoek naar de ontduiking van de cabotagewet is nog in gang. TLN hoopt dat dit snel afgerond en gepresenteerd wordt, zodat er snel beleid en maatregelen kunnen volgen.
politici zijn vooral bezorgd om hun stemmen , en omdat er weer verkiezingen aankomen springen ze plots recht uit hun pluche en gaan voor hun gezicht te redden doen of ze bezorgd zijn om hun inwoners en hun werk . opleidingen zijn pure geldklopperij , wat ben je met een cursus heftruckbesturen als je nog niet zelf mag lossen/laden in het zeecontainertransport . Europa moet wakker worden ,kijk in Noorwegen wat er gebeurt met oa Kim johansson en Girteka .Dit is een druppel op een hete plaat maar vele druppels kunnen ook een brand blussen
Toont ook meteen de ganse onzin van deze opleidingen aan, er zitten wel nuttige dingen tussen, maar de meeste cursussen zijn ook maar voor spek en bonen en gewoon pure geldklopperij. De meeste chauffeurs steken er nauwelijks iets van op. Jammer dat wij niet even naar Bulgarije of Roemenie kunnen om de attesten daar op te halen.
Over de kwaliteit van de Oost-Europese opleidingen kunnen we erg kort zijn denk ik. Als ik zo op Facebook kijk, wat die mannen presteren.
rijbewijs gekocht ??