Vragen aan EU vanwege Zembla
| 12:02 | Truckstar Redactie

Vragen aan EU vanwege Zembla

De Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen heeft vragen gesteld aan de Europese Commissie naar aanleiding van de uitzending van Zembla op 12 oktober.

De Europese Commissie, (het dagelijks bestuur van de EU), moet volgens van Dalen nagaan of er misstanden zijn in het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. De betreffende aflevering van Zemba ‘Explosief Transport’, laat duidelijk zien dat de inzet van Oost-Europese chauffeurs het risico op ongelukken vergroot, ook in het ADR-transport, en dat die misstanden er wel degelijk zijn. 

Van Dalen is geschrokken van de uitzending, maar vermoedde al dat bepaalde zaken niet goed gaan: “Ik heb al eerder aan de Commissie vragen gesteld over mogelijke misstanden in het wegvervoer. De Commissie gaf toen aan geen duidelijke informatie te hebben om actie te kunnen ondernemen. Zembla heeft die informatie nu verschaft, met name over het vervoer van gevaarlijke stoffen.”

‘Vreemd en ongepast’
Van Dalen vindt het vreemd en ongepast dat transportbedrijven de regels omzeilen. “Door veelvuldige inzet van Oost-Europese chauffeurs worden vereiste normen niet of slecht nagekomen”, zo stelt Van Dalen in een persbericht.

“Ik wil het naadje van de kous weten”, zegt van Dalen. “En daarom dien ik nu met spoed vragen in bij de Europese Commissie. De veiligheid van het vervoer van in het bijzonder gevaarlijke stoffen mag nimmer in het geding komen.”

“Ik wil van de Commissie weten of in Nederland en andere lidstaten gefraudeerd wordt met opleidingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en met de afgifte van opleidingscertificaten.”

Kan NL aan haar handhavingsplicht voldoen?
Van Dalen wil ook weten – en dit is belangrijk – of de handhavingsinstanties in Nederland onderbezet zijn en of Nederland wel aan haar hadndhavingsverplichtingen kan voldoen zoals die gesteld zijn in de richtlijn Richtlijn 2006/22/EG.

Foto: Europarlementariër Peter van Dalen (CU) zit namens de European Conservatives en Reformists in het Europees Parlement en komt geregeld op voor het Nederlandse wegvervoer.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie