Volvo's zwaarste te bestellen als Euro 6
| 11:04 | Marco Bloem

Volvo’s zwaarste te bestellen als Euro 6

Volvo is begonnen met de verkoop van de FH16 Euro 6

De truck beschikt over een topvermogen van 750 pk en een maximum koppel van 3550 Nm. De eerste Euro 6-versies van de Volvo FH16 verschijnen begin juni op de Nederlandse wegen.

De Volvo FH16 is geschikt als truck in het zware segment en voor internationaal transport, zoals het vervoer van voedingsmiddelen waarbij snelheid vereist is. De nieuwe Euro 6-motorenreeks omvat drie vermogens: 750 pk (3.550 Nm), 650 pk (3.150 Nm) en 550 pk (2.900 Nm). De motor biedt niet alleen lagere emissies, maar ook een hoger koppel bij een lager toerental, krachtigere motorrem en is stiller in uitvoering.

Volvo's zwaarste te bestellen als Euro 6

16 liter blok in Euro 6 uitvoering

Hoog koppel

“De Volvo FH16 met Euro 6-motor biedt dezelfde hoge betrouwbaarheid, hetzelfde gunstige brandstofverbruik en dezelfde kracht als eerdere uitvoeringen. De chauffeur heeft nu echter de beschikking over een maximaal koppel van 900 tot 950 toeren per minuut afhankelijk van de motorversie. Dit hogere koppel bij een lager toerental, biedt klanten de mogelijkheid een snellere achterasoverbrenging te kiezen voor een nog betere brandstofefficiency”, verklaart Astrid Drewsen, Product Manager voor aandrijflijnen bij Volvo Trucks.

Volvo's zwaarste te bestellen als Euro 6

Vermogenscurve: de zwaarste uitvoering van de D16K levert een koppel van maar liefst 3550 Nm

I-shift

Alle motoren zijn geschikt voor I-Shift, de automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo. De versie met 550 pk is ook beschikbaar in een 2.800 Nm-variant met een handgeschakelde  versnellingsbak. Alle motoren kunnen worden gespecificeerd met Volvo’s VEB+ motorrem. Het maximale motorremvermogen is verhoogd van 425 naar 470 kW bij 2.200 omwentelingen per minuut, wat de veiligheid verder verbetert en de kracht op de wielremmen vermindert. Om aan de nieuwe NOx-eisen voor Euro 6 te voldoen, hebben de ingenieurs gekoelde EGR (Exhaust Gas Recirculation) gebruikt in combinatie met een geüpdatet Ad-Blue systeem. Een nieuwe dual-stage turbo ondersteunt de EGR en levert hoge vermogens. De motor maakt gebruikt van een zogenaamde  pilot injection. Dit betekent dat een klein beetje brandstof wordt voor-geïnjecteerd in de cilinder, wat tot een gelijkmatigere opbouw van de druk leidt en een rustigere motorloop.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie