*

| 10:44 | Arjan Olsthoorn

Volvo VNR Electric gepresenteerd door Volvo Noord-Amerika

Volvo Trucks Noord-Amerika heeft een volledig elektrische vrachtwagen onthuld. De Volvo VNR Electric is onderdeel van een groot project dat elektrische trucks beschikbaar moet maken voor de commerciële markt.

Productie van de VNR Electric start in 2020. Nadat de huidige praktijktesten zijn afgerond. Volvo pompt 400 miljoen dollar (zo’n 360 miljoen euro) in de fabriek in New River Valley, Virginia om de capaciteit op te schroeven. De eerste 23 elektrische Volvo’s worden door het Amerikaanse transportbedrijf NFI Industries ingezet in Zuid-Californië.

Stekker Volvo VNR Electric

Plug en play.

De dieselversie van de VNR is Volvo’s Amerikaanse succesnummer op de korte afstand. “Vrachtwagens die korte afstanden rijden kunnen prima elektrisch worden aangedreven”, zegt directeur van Volvo Noord-Amerika, Brett Pope. “Dat komt voornamelijk omdat deze trucks vaste routes rijden en zo gemakkelijk op vaste punten de accu’s kunnen opladen, bijvoorbeeld tijdens het laden en lossen.”

accu's Volvo VNR Electric

Accupakketten gemonteerd aan de buitenzijde van het chassis.

Volvo heeft nog niet bekendgemaakt wat actieradius van de VNR Electric is. “Zoals gezegd wachten we eerst de praktijktests van dit jaar af. Zo kunnen we zien hoe de trucks in werkelijkheid presteren”, aldus Pope.

Volvo kiest ervoor om de accupakketten aan de buitenzijde van het chassis te monteren. Zodoende kunnen monteurs gemakkelijk onderhoud uitvoeren. Volvo claimt dat de batterijen in ongeveer dertig minuten voor 50% zijn opgeladen. De Duitse fabrikant Akasol, bouwt momenteel een fabriek in Detroit. Zij gaan de batterijpakketten produceren.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie