| 10:49 | Arjan Olsthoorn

Volvo toont e-as op IAA

Dat truckfabrikanten, al dan niet verplicht door Europese regelgeving, inzetten op elektrische aandrijving is vooral bij Volvo Trucks goed te zien. Op de stand stonden alleen maar elektrisch aangedreven trucks, van de FL tot aan de FH.

Opvallend genoeg was er geen spoor van een dieseltruck te bekennen bij de Zweden, terwijl dat natuurlijk nog steeds een mooi stuk techniek is en ook bij Volvo met afstand nog het grootste aandeel in de verkopen voor zijn rekening neemt. Een keuze, zullen we maar zeggen.

Het Zweedse merk onthulde op de IAA een volledig nieuwe achteras. Deze nieuwe e-as zorgt voor een grotere actieradius voor de elektrische trucks van het merk. De elektrische as maakt het mogelijk om de vrachtwagen van meer accu’s te voorzien, door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Het duurt overigens nog wel even voordat we de e-as daadwerkelijk kunnen verwachten. De fabrikant verwacht dat deze pas over een aantal jaren leverbaar zal zijn.

volvo e-as

Het andere grote nieuws bij Volvo is dat de fabrikant zijn brandstofcel-elektrische trucks gaat testen bij klanten. In 2025 begint de proef met een aantal hiervoor geselecteerde klanten in Noord-Europa, gevolgd door extra trucks in meer landen in de jaren daaropvolgend. Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de truck te bekijken. Denk hierbij aan de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.


Meer IAA-nieuws vind je in de nieuwste editie.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie