Volvo start Fuel Concept
| 15:09 | Truckstar Redactie

Volvo start Fuel Concept

In navolging van andere merken en de eigen ‘Iedere druppel telt’-campagne, start Volvo nu het Fuel Concept.

Met de Fuel Concept-truck kan een transportbedrijf volgens Volvo tot tien procent zuiniger rijden. Alle Volvo-dealers in Nederland hebben inmiddels een Fuel Concept-truck in ontvangst genomen.

Net als bij bijvoorbeeld Renaults Optifuel-programma en het Blue Efficiency Power-programma van Mercedes-Benz, bestaat het Fuel Concept uit diverse onderdelen.

De truck zelf – een nieuwe Euro 6 FH of FM – krijgt een zogeheten Airflow-pakket en de I-Shift versnellingsbak die op zijn beurt mede aangestuurd wordt door een intelligente cruisecontrol, de I-Cruise. Ook is er de keuze uit snellere achteras-overbrengingen en zijn op en rond de motor verschillende onderdelen geoptimaliseerd.

Daarnaast is er het I-See-systeem, dat wegen onthoudt en informatie uit een centrale database haalt en daarmee de truck laat inspelen op hellingen en op die manier brandstof bespaart.

Vloeiend schakelen met I-Torque

Helemaal interessant is echter Volvo’s I-Torque. Dit wordt eveneens onderdeel van het Fuel Concept. Het systeem is een aanvulling, of vernieuwing op de I-Shift en laat versnellingen vloeiend in elkaar overgaan via een dual-clutch, ofwel dubbele koppeling. Hiermee kunnen de toerentallen ook iets omlaag, dus ook het aantal brandstof-inspuitingen, het aantal verbrandingen, minder wrijving en een lager verbruik.

Bovendien zal de truck sneller optrekken, minder herrie maken en prettiger rijden vanwege het ontbreken van de interrupties in de krachtoverbrenging naar de wielen tijdens het schakelen.

Volvo start Fuel Concept
De I-Torque wordt in eerste instantie gekoppeld aan de Euro 6 D13-motor met 460 pk en het relatief hoge koppel van 2800 Nm.

Maar hoe vooruitstrevend dit allemaal mag zijn, het is niet nieuw dat Volvo adverteert met zuinigheid als middel om potentiële klanten over de streep te trekken. Al in de jaren vijftig was dit een item.

Volvo start Fuel Concept
Een zuinige 6-cilinder motor, zo adverteerde Volvo in lang vervlogen tijden al.

Nu is het echter gemeengoed. De marges voor transportbedrijven zijn zo klein, de (vaak oneerlijke) concurrentie is zo moordend en een liter diesel is tegenwoordig zo duur, dat trucks wel zuiniger moeten zijn.

Diesel is 35 procent van de kosten

“Brandstof beslaat tot 35 procent van de kosten van een bedrijf”, verklaart Jan Fijnaut, Director Commercial Trucks, Volvo Trucks Nederland. “Besparen op deze kosten is daarom van essentieel belang. Bovendien heeft brandstof een grote impact op het milieu en dat gaat ons natuurlijk allemaal aan.”

Als laatste onderdeel van het Fuel Concept heeft Volvo een aantal diensten, zoals Fuel Advice, Dynafleet en chauffeurstrainingen. Daarbij gaat het niet alleen om zuinig rijden-trainingen. Een goede aflever-training is cruciaal aangezien alleen een getrainde chauffeur alles uit een truck kan halen

Overigens komen er nog twee andere concepts: het Light Concept voor maximaal laadvermogen in gewichts-kritische deelmarkten zoals tank- en bulktransport, en het Easy Concept. Bij die laatste regelt Volvo alles, van opbouw tot onderhoud.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie