Volvo marktleider bouwtrucks
Volvo is in Nederland marktleider wat betreft de verkoop van bouwtrucks.
Volvo Trucks heeft in Nederland een goed 2015 achter de rug, zo hoorden we tijdens een persmeeting bij Volvo op 14 januari.
In de deelmarkt Bouw en Constructie is Volvo marktleider in Nederland, met een marktaandeel van 23,6 procent en verstoot het MAN van deze positie. Volgens Volvo is dat grotendeels te danken aan de FMX. Dit is een overgedimensioneerde, sterke maar soepele truck die goed is aangeslagen in ons land, zo hoorden we van de mensen van Volvo.
Truckmarkt Bouw en Constructie Nederland 2015
|
23,6% 19,8% 18,8% 12,9% 9,7% 7,8% 5,8% 1,2% 0,4% |
De FMX is een geliefd bouwvoertuig geworden. Dit is een 8×2 met gestuurde voorloop- en sleepas.
Tridemstel
De traditionele Europese kipper is een vierassige 32 tons truck die twee voorassen heeft en een bladgeveerd, dubbelaangedreven tandemstel. Het tridemstel met gestuurde hefbare enkellucht sleepas biedt echter voordelen. Het maakt een kipper wendbaarder en maakt vaak een betere uitnutting van de aslasten mogelijk.
Bovendien biedt Volvo het tridemstel ook met luchtvering aan. Ook dit heeft voordelen. Met leegrijden gaan er bijvoorbeeld minder trillingen door de truck, wat slijtage voorkomt. Steeds meer vervoerders kiezen hier dan ook voor. Wettelijk mag een dergelijke truck 37 ton wegen. Technisch 46 ton.
Plaats je er nog een voorloopas voor, dan krijg je de configuratie zoals die van onderstaande zwaartransportrekker die in 2015 afgeleverd werd aan Boer B.V. uit Meerkerk.
Normaal gesproken houdt het op bij 500 pk bij de FM. Maar als je een specialistische zwaartransport-trekker bestelt als deze, kan de 13 liter motor ook met 540 pk en 2.800 Nm koppel geleverd worden, een mogelijkheid die in principe alleen leverbaar is op de FH. Bij deze vijf-assige trekker is echter juist de lage FM-cabine en het platte dak een must, om ruimte te hebben voor de overzwaai van de giek van deze hei-installatie.
FH verkoopt ook goed als bouwvoertuig
Daarnaast verkoopt ook de FH in deze deelmarkt goed. Ook het zwaartransport valt namelijk in dit segment, maar daarnaast worden ‘gewone’ FH’s veel als bouwvoertuigen verkocht, inclusief de versterkte voorbumper bijvoorbeeld.
De heavy duty bumper is op veler verzoek ook leverbaar geworden op de FH.
De in 2015 geïntroduceerde hefbare, aangedreven tandem-as is een interessante optie op Volvo’s bouwvoertuigen.
Goede verwachtingen 2016
Ook voor 2016 verwacht Volvo goede resultaten. De gehele markt voor bouwvoertuigen zal naar verwachting groeien. Er worden namelijk weer meer nieuwe woningen gebouwd, kraanbedrijven zijn flink aan het investeren en er zijn nog enkele grote infrastructurele projecten gaande.
Bovendien komt er een dijkverzwaringsprogramma aan en is er een toenemende focus op aslasten. Waar je tien jaar geleden nog overal mee wegkwam, kun je tegenwoordig in de flink in de problemen komen met individuele aslasten, en uiteraard met het totaalgewicht van de truck, aldus Volvo.
Volvo op nummer twee gehele truckmarkt
Volvo’s marktaandeel steeg licht in 2015.
Het marktaandeel op de gehele truckmarkt in Nederland steeg naar 18,8 procent, vergeleken met 18,5 procent in 2014. “Dat was niet onze ambitie”, zegt Jan Fijnaut van Volvo Trucks. “Die lag hoger. Maar we zijn er wel tevreden mee.”
Volvo is met dit percentage het tweede truckmerk op de Nederlandse markt. DAF is de absolute nummer één met een marktaandeel van 28,5 procent over 2015.
Truckregistraties 6 ton en zwaarder Nederland 2015:
DAF Volvo Mercedes-Benz Scania MAN Iveco Renault Overig |
28,5% 18,8% 16,4% 15,5% 11,5% 4,2% 3,3% 1,7% |
Volvo schreef 2.935 orders in Nederland, en leverde 2.837 trucks af. Daarbij moet worden opgemerkt dat trucks die direct worden uitgevlagd niet met deze cijfers meegerekend zijn.
Video-coaching
Een andere interessant weetje is dat Volvo in ons land inmiddels maar liefst 10.696 chauffeurs een rijtraining heeft gegeven. Daarnaast heeft men een pilot-project afgesloten waarbij chauffeurs met camera’s in de cabine in de gaten werd gehouden: het zogeheten Video-Based Safety Coaching. Deze pilot heeft de deelnemende bedrijven veel besparingen opgeleverd.
Bij plotselinge, harde remmingen komt het camera-systeem in actie en slaat het op wat er precies gebeurt. Door met een expert terug te kijken naar deze gevaarlijke situaties kan dit zogeheten Video-Based Safety Coaching onveilige situaties in de toekomst voorkomen.
Chauffeurs leren namelijk beter snappen wat er zich precies afspeelde. Ze leren situaties beter in te schatten op gevaar en worden daarmee veiligere chauffeurs. Het op de markt brengen van het systeem laat echter nog op zich wachten omdat de strenge Nederlandse privacy-wetgeving vooralsnog een struikelblok vormt.