Volvo LZV op LNG
| 17:01 | Truckstar Redactie

Volvo LZV op LNG

Het is niet de eerste in ons land, maar bijzonder is het wel: een LZV op LNG.

Helemaal bijzonder is dat dit de eerste Volvo Diesel-Methaan motorwagen in Nederland is.

De FM460 werd onlangs in gebruik genomen door Rutom Cargo. De truck loopt op een mengsel van diesel en LNG, en gaat een dolly met oplegger trekken, een volwaardige LZV dus.

Volvo LZV op LNG

LNG en LZV: minder milieubelasting

Door het gebruik van LNG te combineren met de extra laadruimte van een LZV wordt de milieubelasting van Rutom Cargo een stuk verminderd, en dat telt tegenwoordig mee.

Tom van den Broek vormt samen met zijn broer Ruud de directie en legt uit: “Wij willen voorop lopen in alles wat we doen. Zo hebben we in dit geval gekozen voor de Volvo FM Methaan-Diesel, die op LNG rijdt en als LZV lijndiensten gaat rijden. Wij hebben voor dit concept gekozen, omdat we de uitstoot van schadelijke stoffen waar mogelijk verder willen terugdringen. Wij merken dat het bewustzijn over duurzaamheid ook bij onze klanten leeft.”

De combinatie van een motorwagen met dolly en oplegger levert voor Rutom Cargo de meeste flexibiliteit op.

Positieve aspecten dieselmotor behouden

Het gebruik van gas betekent een schonere verbranding en een lagere CO2-uitstoot. Maar door in het mengsel een deel diesel toe te voegen, blijven de positieve aspecten van de dieselmotor behouden. Dit zijn een hoge trekkracht bij lage toeren, een goed brandstofverbruik en het gebrek aan bougies bijvoorbeeld. Daarnaast kan de motor prima ook op alleen diesel lopen. 

Bij gebruik van LBG, (Liquefied Bio Gas), is het milieuvoordeel nog groter. Dan wordt de netto CO2-uitstoot meer dan gehalveerd vergeleken met een standaard dieselmotor.

LNG is zeer sterk gekoeld, vloeibaar gemaakt aardgas. In Nederland is dit op steeds meer plaatsen verkrijgbaar. De transitie naar een minder milieubelastend wegtransport wordt daarmee makkelijker gemaakt. Tientallen andere vervoerders rijden inmiddels ook met de Methaan-Diesel trucks van Volvo.

Volvo LZV op LNG
Tanken kan op steeds meer plaatsen in Nederland.

Voorheen was de FM Methaan-Diesel alleen als 6×2-trekker te krijgen. De reden hiervoor was dat de truck in eerste instantie alleen in ons land, het Verenigd Koninkrijk en Zweden werd aangeboden, landen waar men met zwaarder dan veertig ton rijdt.

Nu is de FM Methaan-Diesel in meer landen beschikbaar en is er qua configuratie meer mogelijk.

Rutom Cargo

Naast de nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel heeft Rutom Cargo ook een Volvo FE en een nieuwe Volvo FH Euro 6 in gebruik genomen. “Wij hebben er direct vijf bijbesteld om ook hiermee voorop te lopen. Het vele vervoer van en naar de Maasvlakte, de vele Duitse maut-kilometers en de duurzaamheid hebben de doorslag gegeven”, aldus Tom.

De naam Rutom Cargo is relatief nieuw, maar er schuilt maar liefst met 75 jaar ervaring achter. Van den Broek Sneltransport B.V. koos na de overname van transportbedrijf Frans van Hout & Zonen voor een nieuwe handelsnaam: Rutom Cargo.

Het bedrijf heeft 90 medewerkers in dienst en men vervoert zowel nationaal als internationaal deel- en complete ladingen. Dagelijks wordt van en naar de gehele Benelux, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Zwitserland en Oostenrijk gereden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie