| 13:09 | Korneel Luth

Volvo: geen ongeplande stilstand

Bij Volvo Trucks zijn ze niet vies van een uitdaging, zo hoorden we afgelopen week bij een persbijeenkomst.

Volvo Trucks werkt momenteel aan een visie om ongeplande stilstand – ofwel pech onderweg – helemaal te voorkomen: ‘Vision zero unplanned stops’.

Een ambitieuze doelstelling, maar volgens Volvo kunnen transportbedrijven die met de nieuwe FH en de nieuwe FM rijden en een Volvo Gold-contract hebben, nu al niet meer voor verrassingen komen te staan.

De techniek is er al

Want de techniek is reeds voor handen. Op elke nieuwe FH en FM zitten diverse sensoren die zaken als de slijtage van remblokken, de koppelingsplaat, de accu, het luchtdrogerfilter, etc. bijhouden. Een klein kastje houdt een dataverbinding met een server bij Volvo in Göteborg in de lucht en verstuurt met regelmaat een set gegevens (updates).

De dealer, waar ook in Europa, heeft toegang tot die server en de gegevens van iedere (Gold Contract) truck die hij in onderhoud heeft. Op basis van die data kan de dealer met de transporteur vooraf afspreken wanneer welke onderdelen aangepakt worden.

“Met deze ‘connectivity’ kunnen we ongeplande stilstand bijna helemaal voorkomen”, vertelt Henrik Wickman van Volvo, die vanuit Göteborg overgevlogen was om de Nederlandse vakpers het een en ander uit te leggen over ‘uptime’ en het voorkomen van ongeplande ‘downtime’. 

Volvo king of the road in Zweden
De dealer kan een service-afspraak maken voordat een onderdeel versleten is op basis van gegevens die de truck zelf verstuurd heeft. Met deze nieuwe manier van werken gaan truckbouwers als Volvo de vliegtuigindustrie achterna.

Wat betekent dit voor de chauffeur?

Maar wat betekent dit voor jou als chauffeur? Uiteraard zit jij er niet op te wachten dat je stil komt te staan met je truck. Je kan op een gevaarlijk punt terecht komen zoals een smalle vluchtstrook. Maar ook als je ergens veilig staat, kan je hele dag verpest worden door een technisch mankement. Voorkomen is beter dan genezen, en daar zit de verbetering voor de chauffeur.

Voor je baas is ongeplande stilstand daarnaast ook een drama. Een planner is in de regel twee uur bezig om de rit te herorganiseren en nieuwe afspraken met ontvangers en opdrachtgevers te maken. Bovendien kost een pechgeval veel geld, zo blijkt uit Europees onderzoek van Volvo.

In het binnenlandwerk kost een pechgeval gemiddeld 800 euro maar pech op een internationale rit pakt veel duurder uit, zo blijkt: 2.500 tot 3.000 euro gemiddeld. De opbrengst van de dag voor de truck is weg en komt de relatie met de klant onder de druk te staan.

De nieuwe FM in beeld
Ook met de nieuwe FM kan een Gold Contract worden afgesloten.

Uitdagingen

Alle reden volgens Volvo Trucks om ongeplande stilstand te voorkomen dus, maar uitdagingen zijn er nog wel: “Ook trailers zouden geïntegreerd kunnen worden, of gevolgd moeten worden”, zegt Henrik Wickman.

Een ander interessant punt is dat van vertrouwen. Volvo kan met deze technologie precies in de gaten houden wat men met de truck doet en als transporteur moet je daar wel een goed gevoel bij houden. Maar aan de andere kant wil Volvo deze transparante manier van werken wel graag aangaan. 

Volvo heeft onderzoek gedaan naar ongeplande stilstand onder transportbedrijven in zes Europese landen. Hieruit bleek tevens dat veel transportbedrijven niet goed konden inschatten wat pech onderweg kost. 

Volvo: geen ongeplande stilstand
Volvo denkt dat er voor transportbedrijven nog heel wat winst te behalen is.


Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie