Volvo FH Electric
| 09:50 | Arjan Olsthoorn

Volvo FH Electric blinkt uit op de Green Truck route

In Duitsland is onlangs de eerste onafhankelijke energie-efficiëntietest gedaan met een volledig beladen, zware elektrische Volvo-truck. De Volvo FH Electric overtrof de officiële opgegeven actieradius en verbruikte 50% minder energie dan zijn tegenhanger op diesel.

 

De geteste truck was een Volvo FH Electric. Een emissievrij voertuig met een continuvermogen van 490 kW en een totaal GCW van 40 ton. De Duitse truckjournalist Jan Burgdorf testte de truck op de Green Truck route. Een 343 km lange route met een verscheidenheid aan snelwegen, heuvelachtig terrein en krappere wegen die wordt gebruikt voor het testen van vrachtwagens van verschillende fabrikanten in een breed scala van omstandigheden.

Comfortabel

“Tijdens de test bleek de Volvo FH Electric net zo comfortabel of zelfs comfortabeler dan een dieseltruck. Chauffeurs zullen zeer verrast zijn over hoe gemakkelijk het is om te rijden. Maar ook over hoe stil de truck is en hoe goed hij reageert. Er zijn helemaal geen trillingen”, zegt Jan Burgdorf.

De Volvo FH Electric hield over het hele traject een gemiddelde snelheid van 80 km/u. Vergelijkbaar met de Volvo FH met een dieselmotor en het brandstofbesparingspakket I-Save. Op basis van het energieverbruik van slechts 1,1 kWh/km had de elektrische truck een totale actieradius van 345 km op één lading.

Jan Burgdorf

De Duitse truckjournalist Jan Burgdorf testte de truck op de Green Truck route.

500 km

“Deze testresultaten laten zien dat het mogelijk is om tijdens een normale werkdag tot 500 km te rijden, met een korte stop om bijvoorbeeld tijdens de lunch op te laden. In de test op de Green Truck route verbruikte de Volvo FH Electric 50% minder energie dan een vergelijkbare Volvo FH met dieselmotor”, legt Tobias Bergman, Press Test Director bij Volvo Trucks, uit

Efficiënt

“De elektrische aandrijflijn is zeer efficiënt, waardoor de elektrische truck een zeer krachtig hulpmiddel is om CO2-uitstoot te verminderen”, zegt Tobias Bergman. Het streven van Volvo Trucks is dat elektrische voertuigen in 2030 goed zijn voor de helft van de verkoop en in 2040 100% CO2-reductie (well-to-wheel; oftewel van bron tot wiel) voor nieuwe verkochte vrachtwagens wordt behaald.

“We zijn toegewijd aan het klimaatakkoord van Parijs. Er zijn wetenschappelijk onderbouwde doelen gesteld en we ondernemen actie om de ontwikkeling naar een drastische verlaging van de CO2-uitstoot van vrachtvervoer over de weg te versnellen. Het brede elektrische aanbod dat we al op de markt hebben is daar een duidelijk bewijs van”, besluit Tobias Bergman.

Green Truck route

Feiten test en truck

  • Totaal GCW: 40 ton
  • Gemiddelde snelheid: 80 km/u
  • Energieverbruik: 1,1 kWh/km
  • Batterijcapaciteit: 540 kWh
  • Uitgangsvermogen: 490 kW continuvermogen
  • Totale afstand: 343 km
  • Totale actieradius op basis van één lading: 345 km
4 Reacties
  1. Was wel benieuwd waaar en hoeveel accu pakket hij in beslag neemt.. en hoelang laden gaat duren. Is mooie vooruitgang mooi voor volgende generatie. Ik ben er zo klaar mee😄🤸🙏fut…

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie