Volvo FH Dual Clutch vs Koenigsegg One:1
| 09:45 | Korneel Luth

Volvo FH Dual Clutch vs Koenigsegg One:1

Een nieuwe video, een nieuwe uitdaging.

‘Under the hood it’s a sportscar’, zo prees Volvo de nieuwe FH Dual Clutch onlangs aan, kracht bij gezet met een erg leuke YouTube-video.

Een echte race!

Maar bij Volvo besloot men daadwerkelijk de proef op de som te nemen en de FH Dual Clutch te laten racen tegen een echte sportwagen: de eveneens uit Zweden afkomstige Koenigsegg One:1.

In de film neemt een Volvo FH het op tegen een Koenigsegg One:1, die met evenveel paardenkrachten als kilo´s (1.360) de eerste ‘mega car’ ter wereld is. Om de kansen eerlijker te verdelen, heeft de Volvo FH een kleinere handicap gekregen. De truck rijdt slechts één ronde tegen twee voor de Koenigsegg. Desondanks blijft de uitkomst onvoorspelbaar. De race is bedoeld als de ultieme test voor de nieuwe Volvo I-Shift Dual Clutch.

De 4×2 trekker (zonder snelheidsbegrenzer) wordt bestuurd door de Engelse ex-autocoureur en TV-presentator Tiff Needell, overigens na een paar proefrondjes en de nodige uitleg van Volvo’s Press test Director Jeff Bird.

Hoe de race verloopt en of de Volvo het kan winnen van het racemonster de Koenigsegg, dat moet je zelf maar zien!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Kan de Volvo FH het winnen van de Koenigsegg?

Vergelijkbare technologie

“I-Shift Dual Clutch heeft een dubbele koppeling wat tamelijk uniek is in de markt voor zware voertuigen. Toch wordt een vergelijkbare technologie al toegepast in racewagens. Daarom was dit de perfecte uitdaging”, zegt Jeff Bird, Press Test Director bij Volvo Trucks.

De Volvo FH I-Shift Dual Clutch en racewagens hebben beide uitstekende rijeigenschappen doordat er probleemloos wordt geschakeld.

Ring Knutstorp – ideaal bochtig, heuvelachtig circuit

Het moment van de waarheid vindt plaats op het Knutstorp-racecircuit in het zuiden van Zweden, dat bekend staat om het heuvelachtige terrein en de veeleisende bochten. “Dat klinkt als een vreemde omgeving voor een zware truck, maar in feite is I-Shift Dual Clutch juist heel nuttig in omstandigheden waar veel moet worden geschakeld. De probleemloze overgangen tussen de versnellingen leveren geweldige verbeteringen op in het rijgedrag”, vertelt Jeff Bird.

Volvo FH Dual Clutch vs Koenigsegg One:1
Het circuit van Knutstorp is geen toevallige keuze. Truck en race-auto komen hier uitstekend tot hun recht.

Volvo FH Dual Clutch vs Koenigsegg One:1
Tiff Needell had nog nooit in zijn leven een truck bestuurd maar kreeg er gauw lol in.

Tiff Needell bestuurt FH

Achter het stuur van de Volvo FH zit de ervaren autocoureur en tv-presentator Tiff Needell. Zonder de uitslag te verklappen, meldt Tiff – die nog nooit eerder in een truck had geracet – dat hij onder de indruk was van de prestaties van het voertuig.

“I-Shift Dual Clutch is echt ongelooflijk. Met name op hellingen merk je dat de truck niet terugvalt, maar gewoon soepel doorrijdt zonder dat je het schakelen voelt. En als je remt, wordt heel zacht en comfortabel teruggeschakeld. De truck heeft duidelijk het hart van een sportwagen”, verklaart Tiff Needell.

De nieuwe I-Shift Dual Clutch van Volvo Trucks werd in Europa in juni van dit jaar gelanceerd en is verkrijgbaar op alle markten waar de Volvo FH met een Euro 6 D13-motor met vermogens van 460, 500 en 540 pk wordt verkocht.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie