Vogelzang-stenentrailers voortaan met ladingzekering tot 35 ton
Vogelzang-stenentrailers kunnen vanaf heden geleverd worden met het EN 12642 Code XL certificaat voor ladingzekering. Hierdoor hoeft lading tot maximaal 35 ton niet meer met spanbanden te worden vastgezet. Dit scheelt de chauffeurs tijd en het biedt hen extra gebruiksgemak.
Het certificaat is beschikbaar als optie voor de stenentrailers met een laadvloerlengte van 12,85 meter en 13,15 meter, met zijborden van 1 meter of 1,20 meter hoog. ‘Met deze optie kunnen klanten onze 3- en 4-assige steenopleggers nóg efficiënter en veiliger inzetten’, aldus directeur Gerrit van Vlastuin. ‘Verder hebben wij ervoor gekozen om het kopschot tot 35 ton laadvermogen apart te laten certificeren en deze als nieuwe standaard te leveren bij zowel de stenen- als rijplatentrailer.’
Geen extra ladingzekering nodig
Om de te vervoeren goederen zonder extra ladingzekeringsmaatregelen op de laadvloer te zekeren, verhoogde Vogelzang de opbouwsterkte van de bovenbouw. Als de trailer vormgesloten is beladen, gebruikt de trailer de opbouwstructuur als ladingzekering. Dat betekent dat tijdens de rit de opbouw (kopschot, borden, rongen en kraan) de optredende dynamische krachten opvangt, waardoor er geen extra ladingzekeringsmiddelen meer nodig zijn. Onder toeziend oog van TÜV Nord zijn er fysieke beproevingen gedaan op het kopschot, de zijborden, de Kinnegrip-rongen en een verrijdbare kraan. Na afloop gaf TÜV NORD haar goedkeuring voor de certificering.
Nieuwe mijlpaal
De recente certificering is een nieuwe mijlpaal in het ruim 150-jarige bestaan van het trailermerk Vogelzang. In die jaren maakte Vogelzang naam met haar zeer wendbare en robuuste trailers. Anno 2023 produceert Vlastuin Bedum de Vogelzang-trailers, een bedrijf dat onderdeel uitmaakt van de Vlastuin Group, die tevens het moederbedrijf is van de trailermerken D-TEC en Bulthuis.