Vlaamse LZV stapje dichterbij
| 11:16 | Korneel Luth

Vlaamse LZV-proef dit jaar

Na jaren van afwachten en uitstel lijkt het erop dat een Vlaamse LZV-proef dit jaar gaat beginnen.

Dat meldt TLN. De verwachting is dat transportbedrijven zich vanaf april kunnen aanmelden en dat in augustus of september de eerste LZV’s de Vlaamse weg op kunnen.

Het Uitvoeringsbesluit is inmiddels goedgekeurd en er wordt nu gewerkt aan de aanmeldingsprocedure en nog wat zaken. Het ministerie verwacht de betreffende regelingen eind maart, begin april 2014 te kunnen publiceren.

Transportbedrijven krijgen dan een periode van zestig dagen om zich aan te melden, gevolgd door een tweede periode van zetsig voor de verwerking van de aanmeldingen.

Transportbedrijven krijgen daarna een vergunning waarmee ze tijdens de LZV-proef op bepaalde aangewezen trajecten mogen rijden.

Nederlandse LZV’s in principe toegestaan

Ook bedrijven uit andere landen mogen zich aanmelden, en dat is natuurlijk bijzonder gunstig nieuws voor Nederland. Hier rijden al bijna duizend LZV’s, en als die ook in België mogen laden en lossen, wordt de inzet van LZV’s voor Nederlandse transportbedrijven nog interessanter.

De verwachting is dat het Nederlandse LZV-certificaat geaccepteerd zal worden als vakbewaamheidseis. Vlaamse chauffeurs zullen een vergelijkbaar certificaat moeten behalen.

Vlamingen hebben duidelijk naar NL gekeken

De Belgen hebben ook duidelijk naar Nederland gekeken wat betreft de aanvullende voertuig-eisen. Opvallend is echter dat er geen 45 voets containers vervoerd mogen worden.

Net als in Nederland zullen LZV’s op het Vlaamse hoofdwegennet toegestaan worden, en op routes van en naar de kerngebieden (havens en industrie-terreinen/zones). Die routes mogen niet langer dan 10 kilometer zijn, mogen geen gelijkvloerse spoorwegovergangen hebben en moeten aan diverse andere criteria voldoen. 

Enkele cruciale hoofdwegvakken vallen echter buiten het LZV-netwerk: de Ring Antwerpen tussen Antwerpen-West en Antwerpen-Zuid, inclusief de Kennedytunnel, delen van de Ring Brussel, en delen van de A8, A11/N49.

De proef zal alleen op de Vlaamse wegen gelden. In het Franstalige Wallonië wil men vooralsnog niets weten van LZV’s.

De proef duurt in eerste instantie twee jaar en kan met nog eens twee jaar verlengd worden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie