Vink
| 11:42 | Arjan Olsthoorn

Vink neemt Volvo FH16 10×4 zwaartransporttrekker in gebruik

Vink uit Barneveld heeft een Volvo FH16 750 10×4 zwaartransporttrekker in gebruik genomen. Deze vervangt een FH16 660 10×4, welke na bijna 12,5 jaar trouwe dienst met pensioen mag. De nieuwe trekker wordt ingezet voor exceptioneel transport van kranen, machines en installaties.

Vink koos onder meer vanwege de kracht en het rijcomfort in moeilijk begaanbaar terrein voor deze configuratie. De levering kwam tot stand in samenwerking met Harbers Trucks uit Barneveld. Vink houdt zich onder andere bezig met het transport van hijskranen, machines en installaties in binnen- en buitenland. “Volvo Trucks biedt met de Volvo FH16 750 een koppel van maar liefst 3550 Nm. Vink heeft goede ervaringen opgedaan met de voorgaande FH16’s en kiest daarom nu ter vervanging van twee andere trucks weer voor dit type,” vertelt Frank Mathijssen van Harbers Trucks Barneveld.

Vuurdoop
De eerste zware vracht deed gelijk de eerste week na aflevering zijn opwachting. Een ruim 80 ton zware, slipform paver, moest vanuit Schiphol naar de nieuwe Maasvlakte worden getransporteerd. Een belangrijke klant van Vink, BKB-Infra uit Utrecht, heeft de opdracht tot de aanleg van een duurzame betonverharding op de nieuwe Maasvlakte. Daarvoor maakt men gebruik van een Wirtgen Slipform Paver, welke tot een breedte van 16 meter en met een maximale dikte van 45 cm een Hoge Sterkte Betonnen (HSB) verharding kan aanbrengen. Deze zware machine is zonder enig probleem vanuit Schiphol naar de eindbestemming op de Maasvlakte gebracht. De nieuwe zwaartransporttrekker heeft zijn vuurdoop doorstaan.

Vink

I-Shift met kruipversnellingen en Volvo Dynamic Steering
De Volvo FH16 is af fabriek geleverd als 8×4 met een gestuurde 10 tons naloopas. Terberg Techniek in IJsselstein heeft er een 9-tons gestuurde Volvo-voorloopas bijgeplaatst. Bij de configuratie was er speciale aandacht voor de manoeuvreerbaarheid. En mede door Volvo Dynamic Steering en de Volvo I-Shift-versnellingsbak met zowel lage- als ultra lage kruipversnellingen voor- en achteruit is deze combinatie met zeer lage snelheden erg gemakkelijk te manoeuvreren.

Mathijssen: “Ook komt de trekker vaak op minder goed begaanbaar terrein, zoals bouwplaatsen. Dankzij de I-Shift met kruipversnellingen komt de vaste chauffeur van deze combinatie, Bennie Verschuur, onder alle omstandigheden weg. Ook vanuit stilstand en met de zwaarste machines of kranen op de dieplader. Het treingewicht van de trekker, dolly en dieplader kan oplopen tot wel 170 ton en dus is extra remkracht noodzakelijk.”

vink volvo

Deze zwaartransport combinatie is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende gespecialiseerde partijen. Naast Harbers Trucks Barneveld waren dit Terberg voor de bijgeplaatste voorloopas, SB components, die een kistenwand leverde voor opbouw achter de cabine, en spuiterij van Winkoop Ermelo. De 3 bed 5 Euro-dieplader van Nooteboom is slechts 3 jaar jong en de configuratie van de trekker is hierop aangepast. Daarnaast zorgt de speciale cardanische Jost 3,5″ schotel ervoor dat de trekker onder alle omstandigheden recht onder de dieplader of dolly staat.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie