van spreuwel
| 14:34 | Arjan Olsthoorn

Vijf Scania P250 bakwagens voor Van Spreuwel

Recent kreeg Frank van Spreuwel directeur en mede-eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf in Eindhoven de sleutels van vijf nieuwe Scania’s. Het gaat om P250 4×2 bakwagens met de verlengde CP17 dagcabine en een hoog dak. Over zijn keus voor het merk is hij heel duidelijk: “De trucks zijn veilig, comfortabel en bieden een prima TCO.”

Het bedrijf rijdt dagelijks met een wagenpark van 90 voertuigen door het grootste deel van Nederland, België en een stukje Duitsland. De laatste 10 jaar komen daar steeds meer Scania’s bij. “We hebben er dit jaar weer acht gekocht, waarvan er nu de eerste vijf zijn uitgeleverd en de overige drie begin volgend jaar komen,” vertelt Frank. “Daarmee is inmiddels ruim een kwart van ons wagenpark Scania.”

‘Chauffeurs vinden het een fijne truck’

Van Spreuwel is goed te spreken over de Scania met de CP17-cabine. “De verlengde dagcabine met een hoog dak geeft net wat meer ruimte. Dit telt omdat wij sinds enige jaren standaard ook een koelkast laten monteren. Ook de chauffeurs vinden het een fijne truck en noemen de zichthoeken, spiegelbezetting en de instap als pluspunten. Dat zicht verbeteren wij nog met twee camera’s. Eén als frontzicht en eentje achterop. Want extra veiligheid vinden wij, net als een paar flitsers geen overbodige luxe. Wij rijden heel veel goederen voor opdrachtgevers als Hornbach van de winkels naar de klant. Dan zit je altijd in de stad of in woonwijken en daar staat een chauffeur vaak ook even, want veelal gaat het om grotere bouwmaterialen.”

Geautomatiseerde planning

Van Spreuwel rijdt gemiddeld ca. 90.000 kilometer per jaar met de auto’s. “We houden ze zo’n acht tot tien jaar. Maar bij ons is het aantal leveringen eigenlijk belangrijker. Onze bestelauto’s nemen dagelijks zo’n 25 adressen mee, onze trucks een 20. Dat klinkt niet veel maar is toch bij elkaar zo’n 2.000 zendingen per dag. Gelukkig hebben wij flink geïnvesteerd in IT. De hele planning is geautomatiseerd dat scheelt veel werk.”

van spreuwel

Het transportbedrijf probeert zo slim mogelijk te rijden. “Want wij halen tijdens het uitleveren ook al meteen alle af te leveren artikelen voor de volgende dag vanaf onze opdrachtgevers naar Eindhoven toe. Dus de meeste auto’s gaan vol weg en komen vol terug. Daarbij rijden we niet altijd door heel Nederland. Als Van Spreuwel zijn we ook aangesloten bij Netwerk Benelux. Voor sommige zendingen is het efficiënter om die daaraan mee te geven, net als wij ook zendingen vanuit het Netwerk bezorgen. Dat scheelt kilometers.”

Chauffeurstraining

Sowieso let Van Spreuwel op verbruik en uitstoot. “Wij hebben een externe trainer die onze chauffeurs begeleidt op zuinig, schadevrij en maatschappelijk verantwoord rijden. Ons hele chauffeurskorps wordt minimaal twee keer per jaar getraind. Nu hebben we weer een heel traject rond goed tachograafgebruik opgezet. Want de balans tussen 20 adressen doen en op tijd pauze houden, is wel eens een uitdaging. En al is dat bij ons een stuk minder omdat ons planningsysteem die pauzes al automatisch inroostert in de dagelijkse ritplanning, het kan altijd beter. En ook met het bedienen van de tachograaf op zaken als rijden, rusten en werken moet je goed omgaan.”

Of de periodieke trainingen ook duidelijk bijdragen aan een beter schadeverloop vindt Frank wat moeilijk te zeggen. “Dat komt vooral omdat wij ook elk jaar groeien. Dus zelfs als het aantal schades gelijk blijft, zakt het eigenlijk want je kilometrage neemt toe. Maar ik denk dat we alles in overweging nemend, wij het elk jaar beter doen.”

Familiebedrijf

Van Spreuwel is een echt familiebedrijf. Zo is broer Cees mede DGA, doet zijn vrouw onder meer personeelszaken en zitten hun zoons en dochter ook in het bedrijf. “Dat stralen we ook uit richting onze medewerkers. Nu kan het even niet. Maar normaal gesproken drinken we op vrijdagmiddag met zijn allen gezellig een glas in de kantine en zijn er bitterballen. Het verloop is dan ook gering.”

Net als Van Spreuwel met zijn logistieke dienstverlening zijn opdrachtgevers optimaal wil ontzorgen, verwacht hij dat ook van zijn truckdealer. “Wat dat betreft hebben wij hele korte lijnen en een heel goed contact met Scania Eindhoven. Al onze Scania’s staan onder een full service reparatie en onderhoudscontract. Daar hebben wij geen omkijken naar want dat deel verzorgt de dealer helemaal voor ons. Kunnen wij doen waar wij goed in zijn: stipt, schadevrij en op tijd bezorgen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie