Verladers nu ook aansprakelijk bij uitbuiting
De Tweede Kamer heeft ingestemd met wetgeving die het mogelijk maakt om ook verladers aansprakelijk te stellen voor het uitbuiten van chauffeurs, de zogeheten ketenaansprakelijkheid.
Tot nu toe was het alleen mogelijk om transportbedrijven aan te pakken die chauffeurs uitbuiten. In de meeste gevallen gaat het dan om transportbedrijven uit het oosten van Europa die wel of niet echt bestaan.
Volgens minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het nu echt afgelopen met de schijnconstructies: “Dit is een belangrijke stap op weg naar een eerlijke arbeidsmarkt. Naast alle foute transportbedrijven kunnen nu ook foute opdrachtgevers worden aangepakt. Het is afgelopen met de schijnconstructies en met de chauffeurs die hier voor een prikkie rondrijden en zo andermans werk inpikken.”
Bekeuringen
De wet ketenaansprakelijkheid in het wegvervoer maakt dat verladers niet langer kunnen doen of hun neus bloedt. De afgelopen jaren zijn er al de nodige bekeuringen uitgedeeld aan transporteurs die de cabotageregels overtreden en onderbetaalde buitenlandse chauffeurs achter het stuur zetten. Nu zijn dus ook de opdrachtgevers van deze transportbedrijven wettelijk aansprakelijk geworden. De maatregel moeten voorkomen dat bedrijven die hun mensen netjes volgens de cao betalen, worden kapotgemaakt door concurrenten die daar geen boodschap aan hebben.
Schijnconstructies
De Wet Aanpak Schijnconstructies, zoals hij officieel heet, was in 2015 al goedgekeurd door de Eerste Kamer maar gold tot nu toe niet voor de Nederlandse transportsector. “De wet is gericht op de correcte loonbetaling aan werknemers en ziet niet toe op het introduceren van extra aansprakelijkheden voor vervoerders of degenen die laten vervoeren”, zei de minister indertijd bij de behandeling van zijn wetsvoorstel.
Praktisch probleem
Binnen de transportsector zou het volgens hem een praktisch probleem zijn dat chauffeurs in het wegvervoer vaak voor een groot aantal opdrachtgevers rijden die actief zijn binnen meerdere logistieke ketens. “Het is vaak ondoenlijk die allemaal aan te spreken bij vermeende onderbetaling”, stelde Asscher, die meende dat chauffeurs door hun grotere aantal opdrachtgevers minder last van uitbuiting hebben en van neerwaartse prijsdruk. Die misvatting is nu dus gecorrigeerd.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht
@boone
En dat heeft de 2e kamer gedaan? Beetje vreemde opmerking.
Oké daar gaan we weer, weer een aanhetlijntjehoudentouwtje uitgehangen….
Beste oplossing …. aanpassen Nivo vergunningen en regels, Bij. EU max 2 laden in een EU land dan de truck en chauffeur terug naar land van herkomst PL truck laad of pick een oplegger in Amsterdam naar Parijs daarna loss hij daar en moet dan ergens in de buurt laden voor voor zeg het london UK van daar moet hij verplicht lading zoeken richting PL of leeg rijden naar PL einde de volgende rondje begin op nieuw als de chauffeur en de truck is in land van herkomst … nog een ding om fraude te voorkomen GPS en track&trace systeem gebruiken en te scherp controleren !!!
Makkelijker kan toch niet ????? gezonde concurrentie en bijna idderen is blij !@!!! geschreven door vrachtwagenchauffeur ……..
Je kan van alles bedenken maar dan moet je ook handhaven. Let maar op dat dat het volgende hete hangijzer is en er dus niets zal veranderen.
En ondertussen Den Hartogh Logistics uitroepen tot beste werkgever in het transport!
Ja inderdaad, gewoon een lachertje toch. Ze overtreden alle regels bij de voet, maar dat zien we zogenaamd niet.