Oostblokker negeert rood licht Velsertunnel
| 11:11 | Korneel Luth

Velsertunnel 9 maanden dicht in 2016

De Velsertunnel gaat vanaf het voorjaar van 2016 negen maanden dicht.

De Velsertunnel (A22) is één van de oudste snelwegtunnels in Nederland en is toe aan een grote renovatie. Hiervoor gaat de tunnel vanaf het voorjaar van 2016 voor een periode van negen maanden in z’n geheel dicht. Verkeer zal in die periode gebruik moeten maken van de veer-verbinding bij IJmuiden en de Wijkertunnel (A9).

Negen maanden in plaats van anderhalf jaar

Negen maanden afsluiting is een lange periode, wat in de regio IJmond tot zorgen leidt. In eerste instantie was Rijkswaterstaat echter van plan anderhalf jaar uit te trekken voor de werkzaamheden, iets wat voor velen onacceptabel was. Daarop kwam Rijkswaterstaat met een nieuw plan om negen maanden lang de tunnel geheel dicht te gooien.

Ruimere doorrijhoogte en veiligheid

Goed nieuws is dat tijdens de renovatie de doorrijhoogte van de tunnel verruimd wordt. Hierdoor zullen er in de toekomst minder incidenten zijn met te hoge vrachtwagens.

Daarnaast worden alle systemen in de tunnel vervangen, zoals de verlichting, de ventilatie en het blussysteem. Deze installaties zijn nauw met elkaar verbonden en van levensbelang voor de veiligheid in de hele tunnel.

Wordt er bijvoorbeeld aan de ventilatie gewerkt, dan heeft die in beide buizen een verminderde capaciteit. “Het is niet verantwoord de tunnel deels open te houden als er aan de systemen wordt gesleuteld,” zegt omgevingsmanager Taner van Rijkswaterstaat.

Verder worden andere tunneltechnische installaties vernieuwd en vluchtwegen aangepast. De renovatie moet ervoor zorgen dat het verkeer vlot en veilig door de tunnel kan blijven rijden. Na de werkzaamheden voldoet de Velsertunnel ook aan de nieuwe Tunnelwet.

Veel faillissementen derde kwartaal
De hoogte van de Velsertunnel is al jaren een probleem.

Eén van de oudste tunnels

Zoals gezegd is de Velsertunnel één van de oudste tunnels van ons land. Al in 1941 werd begonnen met de bouw van een tweestrooks-versie van de tunnel. Vanwege de oorlog en de Duitse bezetting werd de bouw in 1942 gestaakt.

Na de oorlog kwam men snel tot het inzicht dat een tunnel met één rijstrook per richting niet genoeg capaciteit zou bieden en werd het ontwerp aangepast tot een tunnel met twee buizen voor het wegverkeer en een derde tunnelbuis voor het spoor: de huidige tunnel.

De bouw begon in april 1952 en op 28 september 1957 werd de Velsertunnel in gebruik genomen. Het diepste punt ligt op 23,23 meter onder ANP en de in- en uitrij-hellingen zijn 3,5 procent, net als in de Maastunnel in Rotterdam en de Waaslandtunnel in Atwerpen. De totale lengte van de (auto-)tunnel bedraagt 1664 meter, met een overdekt gedeelte van 768 meter.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie